Osteoporozė (dar vadinama „tyliąja epidemija“) yra sisteminė griaučių liga, kuriai būdinga sumažėjusi kaulinio audinio masė ir kaulinio audinio pokyčiai, lemiantys padidėjusį kaulų trapumą ir lūžių riziką. Spalio 20-oji yra minima kaip Pasaulinė osteoporozės diena. Ji pradėta minėti nuo 1996 m. spalio 20 d., kai Jungtinės Karalystės Nacionalinė osteoporozės draugija paskelbė kampaniją prieš osteoporozę, kurią su entuziazmu palaikė Europos Komisija.

    Osteoporozė iš pradžių nesukelia jokių juntamų pokyčių. Vėlyvas ir pirmas ligos pasireiškimo požymis yra kaulų lūžis. Kadangi osteoporoze dažniausiai suserga vyresnio amžiaus žmonės, visuomenei senstant, ši liga tampa vis aktualesnė.

     2022 m. Pasaulinės osteoporozės dienos tema yra „Žingsnis už kaulų sveikatą“. Tarptautinis osteoporozės fondas kiekvienais metais sprendžia temą, o šiais metais siekiama atkreipti visuomenės dėmesį į sveikos gyvensenos svarbą. Jie daugiausia dėmesio skirs tvirtiems kaulams ir mobiliai, be lūžių ateičiai.

     Pasaulinė osteoporozės diena skirta didinti informuotumą apie šios tylios kaulų ligos rizikos veiksnius, kad žmonės galėtų imtis reikiamų priemonių šios ligos prevencijai. Ši proga taip pat didina supratimą apie kaulus, jų funkcijas ir būdus, kaip juos išlaikyti sveikus. Šią dieną net profesionalai iš viso pasaulio susirenka aptarti kaulų stiprinimo ir ligos gydymo būdų.

     Visame pasaulyje kas trečia moteris ir kas penktas 50 metų ir vyresnis vyras patiria osteoporozinį lūžį. Dėl osteoporozės kaulai tampa silpni ir trapūs, todėl jie lengvai lūžta net ir dėl nedidelio kritimo, guzelio, čiaudėjimo ar staigaus judesio. Osteoporozės sukelti lūžiai gali būti pavojingi gyvybei ir būti pagrindinė skausmo bei ilgalaikės negalios priežastis.

Veiksniai, kurie didina osteoporozės riziką:

  • amžius (>50 metų);
    • lytis (dažniau serga moterys);
    • paveldimumas (buvę osteoporozės atvejai šeimoje);
    • menopauzė;
    • virškinamojo trakto, endokrininės sistemos ir reumatinės ligos;
    • mitybos sutrikimai;
    • gyvenimo būdas (mažas fizinis aktyvumas, kalcio ir vitamino D trūkumas, alkoholio, kofeino ir tabako gaminių vartojimas)

     Osteoporozės gydymas nesumažina kaulų lūžių sukelto skausmo. Tačiau yra kitų gydymo būdų ir būdų skausmui valdyti .

 5 ŽINGSNIAI LINK SVEIKŲ KAULŲ IR ATEITIES BE LŪŽIŲ

  1. Reguliariai mankštinkitės – išjudinkite kaulus ir raumenis. Geriausiai tinka svorio kėlimo, raumenų stiprinimo ir pusiausvyros lavinimo pratimai.
  2. Įsitikinkite, kad jūsų mityboje yra daug kaulams naudingų maistinių medžiagų. Kalcis, vitaminas D ir baltymai yra svarbiausi kaulų sveikatai. Saugus buvimas saulėje padės gauti pakankamai vitamino D.
  3. Venkite neigiamų gyvenimo būdo įpročių. Išlaikykite sveiką kūno svorį, venkite alkoholinių gėrimų, nerūkykite.
  4. Sužinokite, ar turite rizikos susirgti osteoporoze. Atkreipkite į tai savo gydytojo dėmesį, ypač jei anksčiau buvo lūžis, jūsų šeimoje yra buvę osteoporozės atvejų arba vartojate specialių vaistų, turinčių įtakos kaulų sveikatai.
  5. Jei reikia, išsitirkite ir gydykite. Jei turite didelę riziką, jums greičiausiai reikės vaistų ir gyvenimo būdo pokyčių, kad apsisaugotumėte nuo lūžių.

 

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

Dovilė Švabibskienė

 

Naudota informacija :

  1. https://www.worldosteoporosisday.org/about-osteoporosis
  2. https://sam.lrv.lt/lt/naujienos/pasauline-osteoporozes-diena-pasitinkant
  3. https://www.worldosteoporosisday.org/about-osteoporosis
  4. https://www.osteoporosis.foundation/sites/iofbonehealth/files/2022-10/step_up_asktesting_fb.jpg
  5. https://theros.org.uk/information-and-support/osteoporosis/treatment/
  6. https://www.thequint.com/fit/world-osteoporosis-day-2022-theme-history-significance#read-more