Š.m. rugsėjo 26 dieną Trakiškyje lankėsi gydomosios mitybos specialistė, „Gydanti lėkštė“ steigėja Ingrida Kuprevičiūtė. Susirinkusioms bendruomenės narėms skaitė paskaitą „Sveika mityba. Žarnyno bėdos“.

42951821_248664412499873_2122693500494413824_n

     Paskaitoje buvo kalbama apie tokias problemas, kaip :

  • Pilvo pūtimas. Jis pasireiškia nemaloniu (kartais ir skausmingu) pilvo sienelės tempimu. Kartais yra jaučiamas pilvo raižymas, šleikštulys, gali pasireikšti vidurių užkietėjimas arba viduriavimas. Pilvo pūtimo priežastys gali būti – oro rijimas, su maistu į virškinamąjį traktą patenka maždaug 2-3 ml oro, kuris jau po 20 minučių pasiekia storąją žarą. Į žarnyną patekęs oras susimaišo su skystu turiniu, todėl susidaro tirštos putos, sudarytos iš oro burbulų. Būtent dėl šių oro burbulų ima pūsti pilvą, nes dėl jų negali pasišalinti dujos; netinkama mityba: pilvo pūtimą gali sukelti tam tikrų maisto produktų bei gazuotų gėrimų vartojimas; dirgliosios žarnos sindromas; laktazės ir kitų fermentų nepakankamumas: dėl šios priežasties maisto medžiagos nėra tinkamai suskaidomos, todėl virškinamajame trakte kaupiasi dujos; įvairios ligos: kasos nepakankamumas, kepenų cirozė, tulžies pūslės ligos, virškinamojo trakto kraujotakos sutrikimas, širdies nepakankamumas, ir t.t. Tačiau dažniausiai  pilvo pūtimas yra susijęs su valgymo įpročiais, todėl jei pilvo pūtimas yra pasikartojantis, svarbu keisti mitybą. Norint  išvengti pilvo pūtimo reikėtų stengtis  neryti oro – valgyti lėtai, neskubant; vengti pilvo pūtimą sukeliančių produktų: pupelių, lęšių, kopūstų, šviežios duonos, gazuotų gėrimų; valgyti dažniau, tačiau mažesniais kiekiais; vengti  riebaus maisto.
  • Rūgščių kilimas. Ne viena mokslinė studija patvirtinta, kad skrandžio ir virškinimo problemas sukelia ne per didelis, bet per mažas skrandžio rūgštingumas. Tačiau jausdami nemalonius pojūčius pavalgius manome, , kad rūgšties per daug, geriame vaistus, ir rūgšties skrandyje sumažiname tiek, kad su amžiumi savijauta tampa vis blogesnė. Vandenilio chlorido rūgštis skrandyje labai svarbi. Pirmiausia ji skaido suvalgytą maistą ir padeda pasisavinti maistines medžiagas. O kuo mažiau rūgšties, tuo ilgiau maistas išlieka skrandyje. Taip pat skrandžio rūgštis naikina patogeninius mikroorganizmus (bakterijas, grybelius), kurie gali sukelti infekciją virškinamajame trakte. Žarnyne įsigali blogosios bakterijos – pučia pilvą, prasideda diarėja arba obstipacijos. Jei skrandyje trūksta rūgšties, vyksta malabsorbcija: dėl prasto virškinimo nepasisavinamos maistinės medžiagos (baltymai, vitaminai, mikroelementai), taip pat dėl mažo rūgštingumo prastai dirba ir stemplės raumuo. Mažo rūgštingumo pasekmės: rėmuo, virškinimo sutrikimai, gastrito simptomai. Trūkstant maistinių medžiagų – osteoporozė, silpnumas, greitas nuovargis, mėšlungis, anemija. Per mažo rūgštingumo priežastys yra dvi : pirmoji – amžius, senstant mažėja skrandžio rūgšties gamyba, o tai gali sukelti ne tik virškinimo sutrikimus, bet ir rimtesnių problemų. Antra priežastis – savigyda rūgštingumą mažinančiais vaistais. Daugelis mano, kad turi per daug skrandžio rūgšties. Bet tiesa ta, kad daugelis iš tikrųjų jos turi per mažai.
  • Raugėjimas. Moksliškai įrodyta, kad dažniausia raugėjimo priežastis – oro prarijimas arba moksliškai – aerofagija. Valgant arba geriant praryjamas oras atsiduria skrandyje ir iš jo pašalinamas raugėjant.

42903823_168856454030087_6362854552781193216_n

    Pirmas žingsnis sveiko žarnyno link –  gerųjų bakterijų šaltiniai. O tai yra: natūralus jogurtas, kefyras, varškė, žalieji žirneliai, raugintos daržovės (kopūstai, agurkai, burokėliai), juodasis šokoladas, žaliosios alyvuogės ir kitas fermentuotas maistas. Rinkdamiesi daržoves būtinai nepamirškite sezoniškumo. Norint išvengti vidurių užkietėjimo, reikia valgyti maistą, kuriame gausu skaidulinių medžiagų, – jų per dieną žmogus turi gauti ne mažiau kaip 20-30 g. Tai skatina normalią žarnyno peristaltiką. Puikiai tinka sėlenos: 1-2 valgomuosius šaukštus užplikyti 0,5 l verdančio vandens, suvartoti per dieną.. Daug skaidulinių medžiagų yra šviežiuose vaisiuose ir daržovėse. Toks maistas stimuliuoja žarnyno funkciją, skatina tulžies skyrimąsi, normalizuoja apykaitą ir skatina išmatų pasišalinimą iš organizmo.Nuo vidurių užkietėjimo naudinga valgyti mirkytus džiovintus vaisius. Iš jų peristaltiką geriausiai skatina džiovintos slyvos ir figos.Vidurius švelniai laisvina neskaldytų grūdų košės. Geriausiai tinka avižos, grikiai. Naudinga vartoti rūgščius pieno produktus – rūgpienį, kefyrą, pasukas.Subalansuota, turtinga, nemonotoniška, sveika mityba su pakankamu baltymų, angliavandenių ir riebalų kiekiu yra pati palankiausia jūsų žarnynui. Taigi, norėdami būti sveiki, turite tiesiog nepamiršti sveikos mitybos taisyklių.

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

Dovilė Usevičiūtė