Healthy food in heart and cholesterol diet concept on vintage boards

     Lapkričio 8-oji paskelbta Europos sveikos mitybos diena. Šią dieną Europos šalyse siekiama mokyti vaikus subalansuotos mitybos įpročių. Europos sveikos mitybos ir maisto dieną siekiama didinti supratimą apie tai, kokį poveikį vaikams gali turėti pagrindiniai geros mitybos principai.  Jei vaikai mokosi gaminti maistą, sveikai valgyti ir reguliariai sportuoti, tuomet jie yra linkę tęsti tokią praktiką ir būdami suaugę.

     Pasak maisto technologės, mitybos specialistės ir interneto svetainės sveikataipalankus.lt įkūrėjos Ramintos Bogušienės yra 10 sveikatai palankios vaikų mitybos principų :

  1. Vaikų mityba turi būti reguliari;
  2. Vaikų mityba turi būti įvairi;
  3. Vaikų mityba turi būti subalansuota;
  4. Vaikų mityba turi būti saikinga;
  5. Vaikams skirtame maiste turi būti mažiau druskos;
  6. Vaikams skirtame maiste turi būti mažiau cukraus;
  7. Vaikams skirtame maiste turi būti mažiau riebalų;
  8. Vaikams skirtame maiste turi būti daugiau skaidulinių medžiagų;
  9. Vaikams skirti patiekalai turi būti tausojantys;
  10. Vaikai turi gerti tik vandenį.

 

REGULIARI MITYBA IR ĮVAIRI MITYBA

     Vaikai turi valgyti reguliariai – 3 kartus per dieną,dar geriau – penkis. Tarp valgymų turėtų turi ne didesnis nei 3,5 val. tarpas, taip bus palaikomas pastovus cukraus kiekis kraujyje. Tuomet išvengsime energijos šuolių – vaikas bus energingas ir nepersivalgys kito valgymo metu. Pusryčiai ir vakarienė turi sudaryti 20–25 proc. dienos energinės vertės, pietūs 30–40 proc, o priešpiečiai ir pavakariai po 10–15 proc.

     Kasdien tėvai savo atžaloms turi patiekti ne tik skirtingų patiekalų, bet jie turi būti ir iš skirtingų maisto produktų. Su maistu būtina gauti apie 40 maisto medžiagų. Nė vienas maisto produktas neturi absoliučiai visų maisto medžiagų. Jos gaunamos tik valgant įvairų maistą. Vartojant ir augalinius, ir gyvūninius maisto produktus bus patenkinami maistinių medžiagų organizmo poreikiai.

SUBALANSUOTA IR SAIKINGA MITYBA

     Vaikai turi gauti pakankamą kiekį angliavandenių, baltymų, riebalų ir vitaminų bei mineralinių medžiagų. Angliavandenių dienos racione turi būti 45–60 proc. (iš jų cukrų ne daugiau nei 10 proc.), baltymų – 10–20 proc., riebalų – 25–40 proc. (iš kurių sočiųjų riebalų rūgščių iki 10 proc.) Subalansuota mityba užtikrina sotumo jausmą, patenkina visus augančio organizmo poreikius. Vaikai turi įgimtą alkio ir saikingumo jausmą. Todėl nereikėtų vaiko versti nuolat suvalgyti viską, jis jaučia kiek maisto jam reikia.

MAŽIAU DRUSKOS, CUKRAUS IR RIEBALŲ

     Pagal Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) ir Sveikatos apsaugos ministerijos rekomendacijas bendras druskos kiekis vaikų iki 2 metų racione turėtų sudaryti ne daugiau kaip 2 g/1 000 kcal. Vaikai iki 10 metų per parą turėtų gauti 3–4 g druskos, o vyresni ir suaugusieji – ne daugiau kaip 5–6 g. natūraliai druskos yra daugelyje produktų ir šį kiekį viršyti labai paprasta, pavyzdžiui, kartu su kasdien vartojamais produktais (daržovėmis, vaisiais, žuvimi, grūdais) gauname apie 2–5 g druskos, taip pat dar vartojame ir pridėtinės druskos turinčius maisto gaminius.

       Vaikams skirtuose patiekaluose pridėtinio cukraus turėtų būti ne daugiau nei 5 g/100 g, dar geriau – iki 3 g/100 g.

      Pagal PSO rekomendacijas, vaikų maiste turi būti mažiau sočiųjų riebalų, jų šaltiniai riebi mėsa, riebūs pieno produktai. Šios medžiagos turėtų būti keičiamos nesočiųjų riebalų turinčiais produktais – riešutais, žuvimi, sėklomis, šaltai spaustu nerafinuotu alyvuogių aliejumi.

DAUGIAU SKAIDULINIŲ MEDŽIAGŲ

     Metų sulaukę vaikai  turėtų gauti skaidulinių medžiagų – 8–12,5 g/ 1 000 kcal. Su metais šis skaičius turi didėti ir paauglystėje pasiekti suaugusiesiems rekomenduojamą paros normą – 25–35 g arba apie 12,5 g/1 000 kcal. Vaikai turėtų gauti daugiau daržovių, vaisių, grūdinių kultūrų.

TAUSOJANTYS PATIEKALAI

     Valgį  reikėtų virti vandenyje, troškinti garuose, apdoroti konvekciniu režimu ar kitu būdu, kuris leidžia išsaugoti maistinę produkto vertę. Stenkimės maisto neprideginti, nepervirti, taip bus išsaugomos vertingas maisto medžiagos.Priminkite vaikams, kad maistą būtina gerai sukramtyti,  kad organizmas pasisavintų visas naudingas medžiagas.

VANDUO

     Vanduo gali būti paskanintas vaisiais, daržovėmis, žolelėmis ar jų gaminiais be pridėtinio cukraus, maisto priedų. Pagal PSO, 20 kg sveriančiam vaikui per dieną reikėtų išgerti 3 stiklines vandens.

 

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

Dovilė Usevičiūtė

Naudota informacija :

  1. https://day.lt/sventes/straipsniai/sveikos_mitybos_diena
  2. http://www.ulac.lt/renginiai/Europos-sveikos-mitybos-diena-2018
  3. http://sveikataipalankus.lt/10-sveikatai-palankios-vaiku-mitybos-principu/
  4. http://www.smlpc.lt/media/file/Metodine%20medziaga/2014%20MOK%20rekom%20mitybos%20skatinimas%202015%2001%2012.pdf