iandien-pasaulin-diena-be-tabako

     Kiekvienais metais trečiąjį lapkričio ketvirtadienį minima Tarptautinė nerūkymo diena, šiais metais minima lapkričio 15 dieną. Ši diena – puiki proga atkreipti rūkančiųjų dėmesį į galimybes atsisakyti rūkymo savo ir savo artimųjų sveikatos labui.

     Rūkymas – medžiagos deginimas ir išskiriamų dūmų įkvėpimas. Paprastai rūkymu įvardijamas būtent tabako rūkymas. Tabako dūmuose yra nikotino, kuris turi trumpalaikį stimuliuojantį poveikį, tačiau sukuria stiprią fiziologinę ir psichologinę priklausomybę.

     Rūkymas yra pavojingas sveikatai. Po ilgų tyrimų buvo įrodyta, kad rūkymas gali pakenkti širdies darbui, sukelti įvairias plaučių ligas ir žmogus gali susirgti vėžiu ir įvairiomis jo formomis. Cigaretės yra labai kenksmingos. Jose yra cheminių medžiagų ir kietųjų dalelių, kaip: azoto oksidai, vandenilio cianidas, anglies monoksidas, taip pat nuodingi ir cigarečių dūmai, kurie kelia grėsmę visų sveikatai. Nikotinas vienas iš kelių pavojingų medžiagų cigaretėse. Tai žaloja plaučius, burnos gleivinę, kraujotakos sistemą. Žmogus neatsparus peršalimo ligoms, kaip gripas ir bronchitas ir daugeliui kitų ligų. Taip pat cigaretės ir jų rūkymas gali sukelti netgi mirtį. Nesvarbu ar žmogus yra užkietėjęs rūkalius ar tik pasyvus, tai taip pat daro neigiamą įtaka žmogaus sveikatai ir organizmui. Yra nustatyta, kad daugiau kaip 4000 cheminių medžiagų generuojamos pasyviojo rūkymo, su daugiau nei 50 tų veiksnių, kurie sukelia vėžį. Netgi 1975 metais yra nustatyta, kad toksinės cheminės medžiagos, kurios yra skleidžiamos cigarečių dūmų ir įkvėpiamos padidina aukų skaičių. Tai reiškia, kad ir nerūkantis žmogus pastoviai veikiamas cigarečių dūmų gali turėti sveikatos problemų. Cigarečių dūmai ar pats rūkymas be galo kenkia ir moterims, o labiausiai nėščioms. Moteris gali susilaukti aborto ar vaikelis gimti mažo svorio. Vaikai, kurie yra veikiami kenksmingų cigarečių dūmų, gali gimti neatsparūs plaučių ligoms, turėti alergines reakcijas, astma. Taip pat vaikai gali turėti silpną imunitetą ir daug sveikatos sutrikimu susijusių su kvėpavimo takais.

Penki mitai apie rūkymą

  • Pirmas mitas: Rūkymas ramina nervus ir gelbsti nuo stresoAtsakymas: Iš tikrųjų tabako komponentai neatpalaiduoja, bet paprasčiausiai slopina svarbiausius centrinės nervų sistemos Tačiau pripratęs prie cigaretės žmogusnebegali be jos atsipalaiduoti. Susidaro užburtas ratas: streso atsiradimas ir jo įveikimas priklauso nuo rūkymo.
  • Antras mitas: Rūkymas padeda lieknėti. Atsakymas: Cigaretė gali nuslopinti alkiojausmą, tačiau lieknėti ji nepadeda, o ir skatina atsirasti gastritą ir dvylikapirštės žarnos opą.
  • Trečias mitas: Cigaretė sušildo, kai šalta. Atsakymas: Tabako dūmai sukelia šildomąjį efektą, nes jame esančios medžiagos sutraukia kraujagysles, padažnina pulsą ir padidina kraujospūdį. Tačiau ar verta taip „šildytis“, sukeliant hipertenziją?
  • Ketvirtas mitas: Tiek daug žmonių pasaulyje rūko, ir nieko, gyvena. Atsakymas: Gyvena, bet kaip? Jaunų dar nevargina skausmai, kuriuos sukelia rūkymas, bet vyresni dažniau serga ir gydosi nei gyvena visavertį gyvenimą. Šiais laikais įrodyta, kad rūkymas ir plaučių vėžystiesiogiai susiję. Tabako dūmai sunaikina geną r53, kuris stabdo vėžinių ląstelių vystymąsi, todėl rūkaliams šios ligos grėsmė padidėja 30 %. Be to, rūkaliai dažniau serga skrandžio opa, širdies kraujagyslių ligomis. Rūkymas dažnai sukelia chronišką bronchitą.
  • Penktas mitas: Mesti rūkyti laipsniškai mažinant nikotino dozę neįmanoma. Atsakymas: Sunku, bet galima. Užuot surūkius 5, o ne 10 cigarečių per dieną, geriau išbandyti nikotino terapiją. Ji atliekama taip: nusprendus mesti rūkyti į organizmą suleidžiama tam tikra nikotinodozė – taip siekiama užkirsti kelią rūkymo atsisakymo sindromui.

Metus rūkyti :

  • Po 20 minučių atsistato kraujotaka. Pirmieji pokyčiai prasidės po 20 minučių – pagerėja kraujotaka ir padidėja rankų bei kojų pirštų jautrumas.
  • Po 8 valandų pasišalina anglies monoksidas. Tai reiškia, kad atsistatė normalus deguonies lygis jūsų kraujyje.
  • Po dviejų susilaikymo nuo rūkymo dienų organizmas visiškai išsivalo nuo nikotino.
  • Praėjus dviem nerūkymo dienoms skonio ima funkcionuoti normaliai. Pajusite skonio niuansus, naudosite mažiau prieskonių įprastam maistui ruošti. Druskos vartojimo sumažinimas taip pat prisideda prie jūsų sveikatos gerėjimo.
  • Po 2 dienų grįžta uoslė, pradėsite užuosti kvapus.
  • Po 3 dienų atsistato kvėpavimas. Po trijų dienų atsistato plaučių epitelis. Rūkymas sunaikina mikroskopinius epitelio plaukelius, valančius kvėpavimo takus, tačiau plaukeliai geba atsistatyti.
  • Po savaitės sumažėja kraujo spaudimas. Sumažėja insulto, širdies kraujagyslių ligų, širdies ir inkstų nepakankamumo rizika.
  • Po dviejų savaičių susilpnėja kosulys. Noras kosėti pradingsta po dviejų nerūkymo savaičių. Jis nedingsta iš karto, kadangi jūsų plaučiams reikia laiko susikaupusioms kenksmingoms medžiagos išsivalyti.
  • Po 2 savaičių visiškai atsistato kraujotaka ir pagerėja lytinio gyvenimo kokybė, krauujas ima geriau patekti į galūnes, tai pasireiškia stipresne ir ilgesne vyrų erekcija.
  • Praėjus trims nerūkymo mėnesiams išsilygina odos spalva. Nikotinas riboja kraujo patekimą į viršutinius odos sluoksnius, oda darosi blyški, sausa ir pleiskanota. Nikotinas taip pat stimuliuoja raukšlių atsiradimą, nes blokuoja kolageno išsiskyrimą.
  • Po metų nusivalo dantų apnašos ir dantys tampa baltesni.. Tabako atspalvis ant pirštų dingsta, o dantų apnašos ima blykšti. Stomatologui juos išvalius jie daugiau nebegelsta, sunormalėja dantenų kraujotaka.
  • Po 15 metų nerūkymo – vėžio rizika krinta iki normos. Praėjus penkeriems metams insulto rizikos lygis tampa normalus, o po 15 metų buvusio rūkoriaus vėžinių susirgimų tikimybė tampa tokia pati, kaip ir nerūkančio.

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

Dovilė Usevičiūtė

Naudota informacija :

  1. https://day.lt/sventes/straipsniai/tarptautine_nerukymo_diena
  2. http://nerukysiu.lt/
  3. http://www.heart.lt/pagrindinis_meniu/rizikos_veiksniai/rukymas/3924/