Š.m. gruodžio 12 dieną Naujamiesčio seniūnijoje vyko griuvimų prevencijos užsiėmimas, kurį vedė treneris Raimundas Dambrauskas. Užsiėmimo metu treneris pasakojo kas yra griuvimai, kokios jų pasekmės ir pabaigoje parodė pratimus, kurie stiprina  pusiausvyrą, mažina griuvimų riziką.

     Griuvimai laikomi vienu iš pagrindinių pagyvenusių žmonių sergamumą ir mirštamumą įtakojančių veiksnių. Todėl labai svarbu anksti nustatyti pagyvenusių žmonių griuvimų riziką ir pritaikyti tinkamas prevencijos priemones. Pasaulio sveikatos organizacija priežastis, įtakojančias griuvimus ir dėl jų patiriamus sveikatos sužalojimus, suskirstė į keturias pagrindines grupes:

  • Biologinės priežastys: amžius, lytis, pusiausvyros sutrikimai, lėtinės ligos, pažintinis sutrikimas ir kt.;
  • Egsenos priežastys: vaistų vartojimas, alkoholio vartojimas, nepakankamas fizinis aktyvumas, netinkamos avalynės naudojimas ir kt.;
  • Aplinkos priežastys: nesaugiai suprojektuotas pastatas, slidžios grindys ir laiptai, nepakankamas apšvietimas, oro salygos ir kt.;
  • Socialinės priežastys: žemas pajamų ir išsilavinimo lygis, netinkamos gyvenimo salygos, bendravimo stoka ir kt.

     Nors griuvimai būdingi įvairaus amžiaus žmonėms, tačiau vyresniame amžiuje griuvimų pasekmės rimtesnės: fiziniai sužalojimai, lūžiai, dėl kurių sumažėja savarankiškumas kasdienėje veikloje, didėja priklausomybė nuo kitų, mirštamumas, rizika pakliūti į sveikatos priežiūros instituciją. Griūvantysis paprastai į žemę atsiremia ranka, tuo atveju lengvai lūžta dėl osteoporozės išretėję dilbio kaulai. Pačios grėsmingiausios sveikatai ir daug negrįžtamų asmeninių ir socialinių-ekonominių nuostolių sukeliančios griuvimų pasekmės yra šlaunikaulio viršutinės dalies lūžiai.

     Norint išvengti griuvimų, visų pirma žmonės kurie jaučia, jog yra linkę griūti turėtų kreiptis į gydytojus, tam kad gydytojai nustatytų ir gydytų jų lėtines ligas, trikdančias eiseną ir pusiausvyrą bei sukeliančias alpimą, rūpestingai parinktų vaistus, koreguotų jų dozes. Svarbu pasirūpinti visaverte mityba su pakankamu baltymų ir kalorijų kiekiu. Tikrintis dėl kaulų osteoporozės ir rūpintis osteoporozės profilaktika – papildomai vartoti kalcio ir vitamino D. Patartina, kad pagyvenę žmonės, turintys padidėjusią riziką griūti, naudotų pagalbines priemones – lazdas, vaikštynes, vežimėlius, avėtų neslystančiais padais žieminę avalynę. Viena svarbiausių vietų prevencijoje užima saugios gyvenamosios aplinkos sudarymas. Patartina paprašyti artimųjų pagalbos įrengiant apie griuvimus informuojančius ženklus ar garso priemones (skambučius, varpelius) tiems žmonėms, kurie turi padidėjusią riziką griūti ir gyvena vieni. Žiemą-neskubėkite, avėkite tinkamus batus grubaus reljefo padu, naudokite batų apkaustus. Juos lengva užsidėti ir nusiimti, jie beveik nepastebimi ant batų, o nusiėmus užima nedaug vietos. Geriau eikite sniegu, o ne slidžiais šaligatviais.

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

Dovilė Usevičiūtė