Sveika gyvensena – tai kasdienis gyvenimo būdas, kuris stiprina ir tobulina organizmo rezervines galimybes, padeda žmogui išlikti sveikam, išsaugoti ar net gerinti savo sveikatą. Š.m. birželio 12-13 dienomis vyko Lietuvos sveikuolių sąjungos viceprezidentės Lukrecijos Augustaitytės paskaitos Ėriškių ir Velžio kaimo bendruomenėse.  Rūpintis savo sveikata žmogui dera visą gyvenimą. Šiais laikais vis labiau pabrėžiamas sveikos gyvensenos ir sveikatos ryšys ir manoma, kad individų atsakomybė už savo pačių sveikatą ir gerą savijautą didėja.

unnamed (1)
1 pav. Ėriškių kaimo bendruomenė

5 sveikos gyvensenos pagrindai:

  1. Miegas. Miegokite ne mažiau kaip 7–8 val. per parą. Gerai pamiegojęs ir pailsėjęs žmogus būna darbingesnis, laimingesnis, sveikesnis ir žinoma gražesnis.
  2. Mityba. Svarbu visavertė ir subalansuota mityba. Derinkite maistą, nepersivalgykite.
  • ribokite saldų maistą ir cukrų: šokoladą, pyragėlius, bandeles ir pan;
  • vaisus valgykite likus 30 min. iki pagrindinio valgio, o ne po jo;
  • vandenį gerkite prieš valgį, o ne po valgio arba jo metu;
  • ribokite mėsiškus patiekalus.
  • nevartokite arba bent apribokite visokių energinių, gazuotų ir saldžių gėrimų vartojimą. Geriausias sprendimas, kai kankina troškulys – paprastas, grynas vanduo;
  • apribokite, o geriausia iš viso atsisakykite alkoholio bei rūkymo.
  • kuo mažiau vartokite visokių pusgaminių, konservų, traškučių, šokoladinių batonėlių ir kitų „chemijų“.
  • kuo mažiau vartokite termiškai apdorotą ar riebaluose gamintą maistą.
  1. Judėjimas. Judėkite. Labai svarbus sveikos gyvensenos veiksnys yra fizinis aktyvumas. Fizinis aktyvumas gali pasireikšti šiose gyvenimo srityse: laisvalaikio, profesinėje (mokslo), namų ruošos, mobilumo (transporto). Gerai savijautai pakanka ir nedidelio fizinio krūvio. Bent valandą per dieną vaikščiokite arba 20–30 min pabėgiokite. Jeigu jūsų darbas yra sėdimas, kas valandą darykite 5 min. pertraukas: atsistokite, kiek pavaikščiokite, pajudinkite kaklą ir nugarą. Net ir nedidelis fizinis krūvis padeda išvengti nutukimo bei širdies ir kraujagyslių ligų.
  2. Taisyklinga Stebėkite savo laikysena kai vaikštote ir sėdite. Nesikūprinkite, nes netinkama stuburo padėtis anksčiau ar vėliau sukels nugaros problemų.
  3. Juokitės ir mylėkite save. Džiaukitės gyvenimu ir kuo mažiau jaudinkitės dėl menkniekių. Teigiamos emocijos pagerina gyvenimo kokybę ir stiprina imunitetą, o nuoširdus juokas prailgina gyvenimą.

 

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

Aušra Rešimavičienė