Viskas prasideda šeimoje. Neturint taisyklių ir režimo namuose vaikui sunkiau priprasti darželyje ir mokykloje, o vėliau ir kituose kolektyvuose. Tačiau taisyklės neturi kelti streso ir pykčių nei vaikams, nei tėvams. Tai turi tapti norma ir rutina. Taisyklės ir režimas yra ir bus visur, todėl tėvams būtina suvokti, kad reikalavimai laikytis režimo nepadaro jų meilės vaikams mažesne ir tai nėra muštras. Vaikui tam tikri varžymai, reikalavimai kelia natūralų ir normalų jo pasipriešinimą. Tačiau tėvai turi parodyti, kad vaiko teisės yra neatsiejamos nuo pareigų ir jis su laiku suvoks, kad nesilaikydamas dienotvarkės, jis daro žalą pats sau ir savo sveikatai. Tėvai turi išlikti ramūs, reiklūs ir rūpestingi.

berniukas-ruosiasi-miegui-5d56967cb234e9-17059327

Jei norite, kad Jūsų vaikas būtų sėkmingas darželyje, mokykloje ir gyvenime, svarbu:

  • Nuo pat mažens pratinti vaiką prie disciplinos ir dienos režimo.
  • Ir tėvams, ir vaikams būti pozityviems mokyklos, mokytojų, kitų vaikų, žmonių atžvilgiu.
  • Palaikyti vaiko savigarbą, gerbti ir girti už pasiekimus.
  • Taktiškai padėti vaikui įveikti sunkumus, nepergyventi ir nebarti vaiko dėl laikinų nesėkmių.
  • Nekritikuoti ir nepeikti vaikų, ypatingai prie kitų žmonių.
  • Tarp pamokų ir būrelių palikti pakankamai laiko laisvalaikiui, žaidimams, bendravimui.

Rekomenduojama miego trukmė pagal amžių:

  • Pirmokui – 11-12 valandų per parą.
  • 8-10 metų vaikas – 10 valandų.
  • 11-14 metų – 9-9,5 valandos.
  • 15-17 metų – 8-9 valandas.

Vaikų svarbiausi dienos režimo elementai: miegas, maitinimasis, pamokos, žaidimai, laisvalaikis, pamokų ruoša.

Vaiko poilsio būdai yra du:

  • Pasyvus – miegas. Likus valandai iki miego, nutraukti aktyvią fizinę veiklą, televizoriaus žiūrėjimą, interneto naršymą ir gerai išvėdinti kambarį kuriame miegama. Nusiprausti , išsivalyti dantis, persirengti švariais miego rūbeliais.

Be pavadinimo

  • Aktyvus – žaidimai, buvimas lauke, lengva fizinė veikla, lengvas fizinis darbas. Jam skirti reikėtų kasdien po 2-4 valandas.

Televizoriaus žiūrėjimas, naršymas internete – NĖRA poilsio ir atsipalaidavimo būdas. Tai reikalauja dėmesio sukaupimo, apkraunama centrinė nervų sistema, regos ir klausos organai, stimuliuojama. Rekomenduojama prie ekranų praleisti ne ilgiau kaip valandą.

Namų darbus vaikas turėtų atlikti pavalgęs ir pailsėjęs lauke apie 1,5-2 valandas. Ruošiant namų darbus rekomenduojama pradėti nuo lengvesnių užduočių ir kas 20-25 min. daryti trumpas pertraukėles. Vyresniems vaikams pertraukėles rekomenduojama daryti kas 35-40 min.

Be pavadinimo

     Subalansuotas, įvairus ir saikingas maistas aprūpina vaiko organizmą maistinėmis medžiagomis, vitaminais, mineralais ir energija. Vaikas turi išeiti į mokyklą papusryčiavęs maistingais pusryčiais!

Be pavadinimo

     Vaikas turi valgyti kas 3,5-4 valandas.  Mokykloje vaikas taip pat turi turėti galimybę pavalgyti, kad nesusidarytų per ilgas laiko tarpas tarp valgymų – tai kenkia vaiko sveikatai. Pasidomėkite apie vaiko ugdymo įstaigos maitinimo organizavimą!

Be pavadinimo

     Judėjimas. Jei yra galimybė, į mokyklą ar darželį eikite pėsčiomis. Pasirūpinkite vaikų saugumu: tinkama apranga, saugus ir žinomas kelias, šviesą atspindinti apranga ar jos detalės, atšvaitai. Važiuojant dviračiu – šalmas, šviesą atspindinti apranga, techniškai tvarkingas dviratis ir saugiai parinktas kelias.

     Režimas poilsio ir atostogų dienomis neturėtų labai skirtis nuo režimo įprastą dieną (miegas, valgymas, higiena). Tik vietoj pamokų užsiimama maloniais dalykais, skiriama daugiau laiko aktyviam judėjimui, svečiavimuisi, bendravimui, keliavimui. Vaikai, kurių poilsis per atostogas būna gerai organizuotas (stovyklos, būreliai ir pan.), lengviau prisitaiko atėjus mokslo metams.

     Rekomenduojama apie dvi savaites, iki grįžtant po atostogų  į ugdymo įstaigas, vaikus vėl pradėti pratinti prie ugdymo įstaigų režimo (kėlimosi anksčiau, pietų miego ir pan.),  kad išvengti streso jų organizmui ir psichikai. Pradėję eiti į darželį, mokyklą vaikai gali būti irzlesni, sunkiau sukalbami, išsiblaškę. Tai normalu. Nebarkite, o pasistenkite juos suprasti ir palaikyti.

Be pavadinimo

Vaikų ir jaunimo sveikatos priežiūros specialistė

Deimantė Kirvelienė