Rugsėjo 29-oji – Pasaulinė širdies diena, kaskart primenanti žmonėms apie širdies ir  kraujagyslių ligų prevencijos ir kontrolės svarbą. Minint šią dieną primenama visuomenei, jog reikia keisti savo įpročius, pradėti valgyti subalansuotą maistą, reguliariai mankštintis, sumažinti alkoholio vartojimą, nerūkyti arba mesti, jei rūkote. Šie maži pokyčiai ne tik pagerins Jūsų sveikatą, bet ir padės mėgautis pilnaverčiu gyvenimu.

     Pagrindiniai širdies ir kraujagyslių ligų rizikos veiksniai yra rūkymas, padidėjęs arterinis kraujo spaudimas, padidėjusi cholesterolio koncentracija kraujyje, netaisyklinga mityba bei mažas fizinis aktyvumas. Kiti rizikos veiksniai, turintys įtakos širdies ir kraujagyslių ligoms vystytis, yra antsvoris, nutukimas, cukrinis diabetas, piktnaudžiavimas alkoholiu ir psichinis bei socialinis stresas.

     Didžiausia bėda yra ta, jog širdies ir kraujagyslių ligų rizikos veiksniai retai kada sukelia ryškius simptomus ir nors jų nejaučiame, daro negrįžtamą žalą mūsų kraujagyslėms. Žmogus įpranta su jais gyventi, kol vieną dieną miokardo infarktas ar insultas, atrodo, užgriūna visiškai netikėtai ir jauną žmogų.

PATARIMAI, KAIP GERINTI SAVO ŠIRDIES BŪKLĘ:

  • Rūkymo, alkoholio, narkotikų ar kitų kenksmingų medžiagų atsisakymas. Tai pat geriausias sprendimas, jei siekiate pagerinti savo širdies būklę. Jeigu žengti šį žingsnį itin sunku ir reikia patarimo, visada galite kreiptis į vaistininką ar savo šeimos gydytoją.
  • Streso mažinimas. Streso metu organizme vykstantys pokyčiai pablogina koronarinę kraujotaką, sąlygoja trombų formavimąsi ar aterosklerotinės plokštelės plyšimą. Ūmus stresas tampa miokardo infarkto, stenokardijos priepuolio, hipertoninės krizės ar prieširdžių virpėjimo priežastimi. Mus kasdien lydinti įtampa, nuolatinis skubėjimas, nemokėjimas džiaugtis tuo, kas pasiekta, – pagrindinės koronarinės širdies, hipertoninės ligos, širdies ritmo sutrikimų priežastys.
  • Fizinio aktyvumo didinimas. Judėjimas padeda reguliuoti arterinį kraujospūdį, treniruoja ir stiprina širdies raumenį, didina koronarinių arterijų spindį. Kuo geresnis asmens fizinis pajėgumas, tuo lengviau širdžiai išstumti reikiamą kiekį kraujo.
  • Subalansuota mityba. Šiandienos pasaulyje pilna perdirbtų maisto produktų, kurie nepakankamai aprūpina žmogaus organizmą maistinėmis medžiagomis. Žmonėms, kurių cholesterolio kiekis didelis, didesnė ir širdies ligų rizika. Sveika mityba yra vienas iš esminių dalykų padedančių sumažinti cholesterolio kiekį kraujyje ir taip apsaugoti širdį. Norint sumažinti cholesterolio kiekį bei širdies ligų rizika reikia vartoti maisto produktus, kuriuose yra mažai sočiųjų riebalų, cholesterolio ir transriebiųjų rūgščių.

     Panevėžio rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras vykdo širdies ir kraujagyslių ligų bei cukrinio diabeto rizikos grupių asmenų sveikatos stiprinimo programą. Programos tikslas – efektyviau stiprinti rizikos grupių asmenų sveikatą, supažindinti juos su širdies ir kraujagyslių ligų ir cukrinio diabeto rizikos veiksniais, sveikos gyvensenos principais, išmokyti keisti gyvenimo būdą, valdyti stresą, pasirinkti sveikatai palankią mitybą bei fizinį aktyvumą.

SKL GERAS (1)

     Dalyvavimas programoje yra savanoriškas ir nemokamas. Programos dalyviai supažindinami su širdies ir kraujagyslių ligų, cukrinio diabeto rizikos veiksniais ir jų profilaktika, mitybos reikšme lėtinių neinfekcinių ligų atsiradimu bei profilaktika, sveikatai palankaus maisto gaminimo principais, sveikatinamojo fizinio aktyvumo reikšme širdies ir kraujagyslių ligų ir cukrinio diabeto profilaktikai, streso reikšme širdies ir kraujagyslių ligų ir cukrinio diabeto atsiradimu, streso valdymu.

Naudota informacija :

  1. http://paneveziorvsb.lt/?p=7691
  2. http://www.smlpc.lt/media/file/Skyriu_info/Metodine_medziaga/Pasaulinei-sirdies-dienai.pdf
  3. http://www.vlk.lt/naujienos/Puslapiai/Pasaulin%C4%97-%C5%A1irdies-diena-%E2%80%93-kartu-su-Visuomen%C4%97s-sveikatos-biuru.aspx

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

Monika Derukaitė