Pasaulio sveikatos organizacija antrąjį spalio ketvirtadienį yra paskelbusi Pasauline regėjimo diena, 2020- tais metais ši diena bus minima spalio 8 dieną. Šios dienos tikslas yra skatinti žmones domėtis regėjimo sutrikimais, suvokti regėjimo funkcijos svarbą bei pasirūpinti savo akimis – apsilankyti pas akių gydytoją ne tik atsiradus sutrikimams, bet ir profilaktiniais tikslais.

      Akys – svarbiausias žmogaus jutimo organas. Regėjimo pagalba mes galime pažinti mums supantį pasaulį, bendrauti, mokytis, grožėtis ir apsisaugoti nuo aplinkoje esančių pavojų.

     1 milijardas žmonių visame pasaulyje turi regėjimo sutrikimų, kurių galima išvengti arba, kuriuos reikia išspręsti. Sumažėjęs regėjimas ar jo nebūvimas gali turėti didelį ir ilgalaikį poveikį visiems gyvenimo aspektams, įskaitant kasdienę asmeninę veiklą, bendravimą su bendruomene, mokyklos ir darbo galimybes bei galimybe naudotis viešosiomis paslaugomis.

banner-400x226-1

     Regėjimo sutrikimų priežastys yra įvairios. Tai gali būti infekcinės ir neinfekcinės (pvz., hipertoninė liga, aterosklerozė, cukrinis diabetas ir kt.) ligos, mechaniniai pažeidimai, medžiagų apykaitos sutrikimai, vitaminų ar mineralų trūkumas, paveldimumas, užteršta aplinka, įtemptas regimasis darbas, senėjimas ir kt.

    Kad regėjimas nenusilptų būtina tinkamai maitintis. Maisto produktuose turi būti pakankamas vitaminų kiekis, o pats maistas įvairus: valgykite daug šviežių geltonos ir oranžinės spalvos daržovių (morkų, būtinai sumaišytų su aliejumi, papajų, mangų), melionų, aviečių, žemuogių, raudonųjų ir žaliųjų paprikų, kopūstų, brokolių, bulvių, kurie yra vitamino C šaltiniai. Rekomenduojama vitamino C dienos norma 60 – 70 miligramų. Valgykite daug mėlynių uogų, jos stiprina regėjimą, matymą prietemoje ir mažina akių nuovargį ilgai būnant dirbtinėje šviesoje.

    Dirbant kompiuteriu kas valandą būtina bent 10 minučių leisti akims pailsėti – nukreipti jas nuo kompiuterio, pasižiūrėti pro langą, pažvilgčioti į vieną pusę, į kitą, į viršų ir į apačią. Atstumas iki kompiuterio monitoriaus negali būti mažesnis kaip 40 cm., jis turi būti pastatytas taip, kad žvilgsnis būtų nukreiptas šiek tiek žemyn ar vienodame akių lygyje.

     Mūsų akims neigiamos įtakos gali turėti šie faktoriai: įtemtas darbas, sausas oras, netinkamas apšvietimas, netinkama mityba, ultravioletiniai spinduliai, netinkamai parinkti akiniai, darbas kompiuteriu, televizoriaus žiūrėjimas, rūkalų dūmai, nuovargis, ir stresas, nereguliarus miegas. Būtina atkreipti dėmesį, jeigu jūsų akys paraudo, niežti, dažniau mirksi, tapo dirglesnės, neryškiai mato, ašaroja, traiškanoja, jaučiamas akių skausmas.

Kad Jūsų akys būtų sveikos rekomenduojame:

  1. Reguliariai tikrintis savo akis;
  2. Visada pasirūpinti geru darbo vietos apšvietimu;
  3. Pasirūpinti visaverte mityba;
  4. Riboti televizoriaus žiūrėjimą ir darbą su kompiuteriu;
  5. Daryto specialius akių pratimus;
  6. Pasirinkti tinkamą atstumą iki kompiuterio monitoriaus;
  7. Nedėvėti netinkamų akinių.

Naudota informacija :

1.https://www.who.int/news-room/events/detail/2020/10/08/default-calendar/world-sight-day-2020

2.https://www.pasveik.lt/lt/sveikatos-ir-medicinos-naujienos/spalio-9-oji—pasauline-regejimo-diena/22024/

3.https://www.sveikata24.lt/bendri-sveikatos-patarimai/sveika-mityba-sveikos-ir-akys/

 

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

Monika Derukaitė