Lapkričio 8–ąją minima Europos sveikos mitybos diena. Pažymint šią dieną siekiama mokyti vaikus subalansuotos mitybos įpročių. Europos sveikos mitybos ir maisto dieną siekiama didinti supratimą apie tai, kokį poveikį vaikams gali turėti pagrindiniai geros mitybos principai.  Jei vaikai mokosi gaminti maistą, sveikai valgyti ir reguliariai sportuoti, tuomet jie yra linkę tęsti tokią praktiką ir būdami suaugę.

social_FoodTankMediterraneanDietMonth

Siekiant skatinti visuomenę keisti mitybos įpročius ir laikytis sveikatai palankios bei tvarios mitybos principų, specialistai rekomenduoja:

  1. Valgyti įvairų maistą.
  2. Kiekvieną dieną valgyti visagrūdžių produktų.
  3. 5 kartus per dieną valgyti daržovių, vaisių ar uogų.
  4. Kontroliuoti riebalų vartojimą.
  5. Rinktis liesą mėsą ir liesos mėsos produktus. Riboti perdirbtos mėsos ir raudonos mėsos kiekį.
  6. Vartoti liesus pieno produktus.
  7. Valgyti žuvį du ar tris kartus per savaitę.
  8. Riboti maisto produktus ir gėrimus, kuriuose yra daug cukraus.
  9. Valgyti nesūrų maistą. Gaminant maistą riboti druskos kiekį.
  10. Rinktis maisto produktus, pažymėtus simboliu „Rakto skylutė“.
  11. Gerti pakankamai vandens.
  12. Valgyti reguliariai ir saikingai.
  13. Ilgiau žindyti kūdikius ir mažus vaikus.
  14. Gaminant ar renkantis jau pagamintą maistą, rinktis tausojančius maisto gaminimo būdus.
  15. Atkreipti dėmesį į maisto produktų etiketes.
  16. Vengti vartoti alkoholinius gėrimus.
  17. Palaikyti energijos balansą, daugiau dėmesio skirti fiziniam aktyvumui.
  18. Siekti, kad mityba būtų ne tik sveika, bet ir tvari.

     Vaikai turi valgyti reguliariai – 3 kartus per dieną ,dar geriau – penkis. Tarp valgymų turėtų turi ne didesnis nei 3,5 val. tarpas, taip bus palaikomas pastovus cukraus kiekis kraujyje. Tuomet išvengsime energijos šuolių – vaikas bus energingas ir nepersivalgys kito valgymo metu. Pusryčiai ir vakarienė turi sudaryti 20–25 proc. dienos energinės vertės, pietūs 30–40 proc., o priešpiečiai ir pavakariai po 10–15 proc.

     Kasdien tėvai savo atžaloms turi patiekti ne tik skirtingų patiekalų, bet jie turi būti ir iš skirtingų maisto produktų. Su maistu būtina gauti apie 40 maisto medžiagų. Nė vienas maisto produktas neturi absoliučiai visų maisto medžiagų. Jos gaunamos tik valgant įvairų maistą. Vartojant ir augalinius, ir gyvūninius maisto produktus bus patenkinami maistinių medžiagų organizmo poreikiai.

     Vaikai turi gauti pakankamą kiekį angliavandenių, baltymų, riebalų ir vitaminų bei mineralinių medžiagų. Angliavandenių dienos racione turi būti 45–60 proc. (iš jų cukrų ne daugiau nei 10 proc.), baltymų – 10–20 proc., riebalų – 25–40 proc. (iš kurių sočiųjų riebalų rūgščių iki 10 proc.) Subalansuota mityba užtikrina sotumo jausmą, patenkina visus augančio organizmo poreikius. Vaikai turi įgimtą alkio ir saikingumo jausmą. Todėl nereikėtų vaiko versti nuolat suvalgyti viską, jis jaučia kiek maisto jam reikia.

 

Naudota informacija :

  1. http://www.ulac.lt/renginiai/?&page=8
  2. https://day.lt/sventes/straipsniai/sveikos_mitybos_diena
  3. http://sveikataipalankus.lt/10-sveikatai-palankios-vaiku-mitybos-principu/
  4. http://www.smlpc.lt/media/file/Metodine%20medziaga/2014%20MOK%20rekom%20mitybos%20skatinimas%202015%2001%2012.pdf 

    Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

    Dovilė Usevičiūtė