1

     Š.m. gegužės 15 dieną vyko paskaita ,,Osteoporozės prevencija ir kaulų tankio matavimo tyrimas“ bei kūno analizės akcija. Paskaita vyko Puodžiūnų bendruomenėje. Paskaitą vedė Rimantas Jonuška – FH LIFE World specialistas. Bendruomenės nariai turėjo galimybę atlikti kaulų tankio matavimo tyrimą bei kitus tyrimus. Panevėžio rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistės vykdė kūno analizės akciją. Šios akcijos metu dalyviai sužinojo: savo svorį, kūno riebalų dalį, raumenų, kaulų masę, kūno masės indeksą (KMI), dienos kalorijų normą, amžių pagal medžiagų apykaitą, kūno skysčių dalį bei vidinių kūno riebalų lygį. Taip pat biuro specialistės tikrino gyventojų kraujo spaudimą, pulsą, gliukozės bei cholesterolio kiekį kraujyje.

    Daugelis labai nerimavo dėl gliukozės ir cholesterolio kiekio kraujyje, tačiau atlikus tyrimą dauguma liko labai nustebinti, nes rodikliai nebuvo blogi. Gaila, tačiau nemažai gyventojų turi problemų su kraujo spaudimu, vieni skundžiasi hipertenzija, kiti – žemu kraujo spaudimu. Atliekant kūno analizės tyrimą svarstyklėmis visiems labiausiai rūpėjo jų amžius pagal medžiagų apykaitą, kurią nustato svarstyklės. Įdomu tai, kad beveik visų dalyvavusių vyrų amžius pagal medžiagų apykaitą buvo daug mažesnis nei tikrasis jų amžius.Vyrai daugiau fiziškai aktyvūs, jų raumenų masė daug didesnė nei riebalų, vidinių riebalų lygis daug mažesnis nei moterų. Aktyvesnės akcijoje buvo moterys. Joms aktualiausias svorio mažinimo klausimas, visos domėjosi savo kūno masės indeksu, dienos kalorijų norma, dalinosi patirtimi kaip atsikratė nereikalingų kilogramų bei klausė patarimų dėl sveikos mitybos, pakankamo fizinio aktyvumo.

    Osteoporozė – tai liga, kuriai būdingas mineralų tankumo sumažėjimas kauluose. Osteoporozės rizika išauga kartu su amžiumi, kai kaulų masė mažėja, kaulai plonėja, pasidaro trapūs. Griaučių nusidėvėjimas ir akytumas yra senėjimo pasekmė. Senų žmonių ūgis mažėja, kaulai tampa trapesni ir stuburo forma dažnai keičiasi. Kai pagyvenusiems žmonėms dažnai lūžta šonkauliai, klubai, riešas ar stuburas  dažnai priežastis yra osteoporozė.

    Ši paskaita buvo rekomendacinio pobūdžio. Tyrimą atliko didelę patirtį sveikatinimo srityje turintis medicinos atstovas Rimantas Jonuška. Rimantas laikosi požiūrio, kad sureguliuota mityba, organizmą stiprinantys produktai, aktyvus gyvenimo būdas ir nuolat vykdoma sveikatos priežiūra, garantuoja visavertį ir kupiną džiaugsmo gyvenimą.

     Mokslinių tyrimų duomenimis, žarnyno veiklą lemia 80 proc. mūsų imuninės sistemos veiklos, todėl neveltui ji dažnai vadinama atskira „nervų sistema“ ir net „antrosiomis smegenimis“.

    Žmogus daug laiko ir pastangų kasdien skiria savo kūno higienai: plauna rankas ir kojas, valo dantis. Paprastai asmens higiena tapatinama su mūsų išorinės išvaizdos puoselėjimu, o vidinių organų priežiūrai skiriamas tik epizodinis dėmesys. Tačiau pastaruoju metu vis dažniau pabrėžiama žarnyno švaros svarba bendrai organizmo sveikatai.

   Žarnyno problemų aštrėjimą lemia mūsų mitybos pasikeitimai: geriame mažai skysčių, vartojame daug baltyminių produktų, valgome lengvai virškinamą maistą, kuriame trūksta maistinių skaidulų. Dėl šios priežasties sutrinka žarnyno peristaltika, viduriai užkietėja, atsiranda kitų žarnyno veiklos sutrikimų. Tai – „civilizacijos ligos“, kurios – tarsi gamtos rykštė šiuolaikiniam žmogui, pasireiškianti ne tik vidurių užkietėjimu, bet ir nutukimu, cukriniu diabetu, hipertenzija, disbakterioze ar net vėžiu.

2

Patarimai ir profilaktika.

   Osteoporozės prevencija turėtų prasidėti dar vaikystėje. Nesvarbu koks žmogaus amžius, gyvensenos įpročius ir maisto racioną galima keisti bet kada. Pagrindiniai profilaktikos principai:

  • Sveikai ir tinkamai maitinantis žmogaus organizmas aprūpinamas energija ir gyvybinei veiklai reikalingomis maistinėmis medžiagomis, užtikrinamas normalus vystymasis, nuolatinis kūno ląstelių atsinaujinimas. Kasdien žmogaus organizmas turi gauti apie 40 pavadinimų maisto medžiagų: baltymų, riebalų, angliavandenių, mineralinių medžiagų, vitaminų.
  • Būti fiziškai aktyviems. Rekomenduojama bent 30 min. užsiimti vidutinio intensyvumo fizine veikla 5 kartus per savaitę. Kasdieninį aktyvumą galima padidinti – nesinaudojant liftu, o lipant laiptais, per pietų pertraukas ar laisvu laiku einant pasivaikščioti, į artimiausią parduotuvę einant pėsčiomis ir kt. Fizinis aktyvumas mažina osteoporozės riziką ir stabdo jos progresavimą. Kaulų retėjimui stabdyti ir kritimų rizikai mažinti labiausiai tinka fiziniai pratimai, stiprinantys raumenis, lavinantys ištvermę bei pusiausvyrą. Tačiau sergant osteoporoze reikėtų vengti didelių krūvių.
  • Atsisakyti žalingų įpročių. Rūkymas mažina kalcio pasisavinimą žarnyne ir estrogenų gamybą. Rūkančioms moterims anksčiau prasideda menopauzė. Taip pat reiktu vengti alkoholio, besaikis alkoholio vartojimas didina riziką susirgti osteoporoze.
  • Stengtis išvengti traumų. Žiemą einant nelygiu ar slidžiu keliu, reiktų naudotis lazda ar kitomis pagalbinėmis priemonėmis, avėti tik patogią avalynę su neslidžiu padu. Taip pat svarbi saugi aplinka namuose – netvarkingus kilimus reiktų pašalinti arba pritvirtinti, daiktus pasidėti lengvai prieinamose vietose, pritvirtinti laidus, įrenti tinkamą apšvietimą. Atsargiai įeikite į patalpas, patikrinkite ar nėra šlapios arba slidžios grindys. Ilgiau pasėdėję ar pagulėję, kelkitės iš lėto, kad neapsvaigtų galva. Jeigu silpna, sukasi galva, atsisėskite arba atsigulkite, nebijokite prašyti pagalbos bet kokiu atveju.

Žmogaus gyvenimo būdas turi didelę įtaką osteoporozės vystymuisi. Negydoma osteoporozė gali progresuoti iki tokio lygio, kad ima kaulai  lūžti, tada reikalingas ilgas gydymas, reabilitacija. Osteoporozė yra lėtinė liga, ankstyvoji prevencija ir gydymas – geriausi būdai išvengti rimtesnių komplikacijų.

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

Aušra Mokoliūnaitė