Per savo brendimo metus paaugliai patiria daugybę pokyčių. Tai apima fizinius, emocinius ir psichinius pokyčius, kurie kartais gali būti didžiuliai tiek paaugliams, tiek tėvams. Anksti kai kuriuos labiausiai varginančius fizinius pokyčius galima suvaldyti laikantis gerų kasdienių asmeninės higienos įpročių. Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) Lietuvoje vykdomų mokinių gyvensenos tyrimų duomenys rodo, kad Lietuvos mokinių gyvensena ne visada atitinka sveikos gyvensenos principus ir nėra palanki jų sveikatai , mokiniai tinkamai nesirūpina savo asmens higiena.

     Paaugliams dėl hormonų pokyčių gali atsirasti riebi oda, spuogai, suintensyvėja prakaitavimas, pradeda ant kūno augti plaukai, atsiranda menstruacijos (mergaitėms), ejakuliacija (berniukams), „šlapi sapnai“ (berniukams). Paauglys pradžioje gali nesuprasti visų su juo vykstančių pokyčių, todėl reikėtų jiems paaiškinti, kad jų kūno pokyčiai yra normalūs ir vyksta visiems paaugliams, tik skirtingu laiku. Paaugliams ypatingai svarbi gera higiena ir savęs priežiūros pagrindai, kad jaustųsi žvalūs, švarūs ir pasitikintys savimi, ypač kai jie kiekvieną dieną eina į mokyklą, bendrauja su kitais.

      Brendimo metu paauglių oda pasikeičia ir gamina daugiau riebalų, dėl kurių gali atsirasti specifinis kvapas. Jaunuoliai turėtų išsiaiškinti, kokio tipo odą turi ir nusipirkti tam tinkamų produktų. Pavyzdžiui, oda  gali būti mišri /normali, sausa arba riebi. Patarimai, kaip išlaikyti tinkamą asmens higieną:

  • Būtina kruopščiai nuvalyti veidą ryte ir vakare.
  • Jei naudojamas bet koks makiažas, būtina jį pašalinti prieš miegą.
  • Drėkinti odą.
  • Gerti daug vandens ir valgyti sveiką, subalansuotą maistą.

    Kai kuriems paaugliams atsiranda spuogai, kuriuos netinkamai prižiūrit jie gali išplisti, pasidaryti skausmingi, uždegiminiai. Jiems būna reikalingas gydymas, todėl nereikėtų eksperimentuoti su neaiškiomis priemonėmis, o pasikonsultuoti su gydytoju ar vaistininku.

     Brendimo metu pradeda intensyviau veikti prakaito liaukos. Stiprus kūno kvapas atsiranda dėl to, kad mikroorganizmai, esantys ant odos, maitinasi ant kūno ir suskaido prakaitą. Norint suvaldyti kūno kvapą, reikėtų:

  • Kasdien nusiprausti po dušu ir dėvėti švarius drabužius, kad išvengti bakterijų kaupimosi, ypač po bet kokios fizinės veiklos.
  • Reguliariai nusiskusti ir kruopščiai nuplauti pažastis.
  • Pradėti naudoti dezodorantą. Kai kurie dezodorantai taip pat yra antiperspirantai, todėl mažina prakaitavimą.

      Netinkama higiena gali sukelti odos infekcijas ir daugybę kitų ligų, kurių galima išvengti.

     Dantų higiena. Norint išvengti blogo burnos kvapo ir kitų problemų, tokių kaip dantenų ligos, labai svarbu užtikrinti gerą dantų higieną.

  • Valyti dantis du kartus per dieną.
  • Tarpdančių valymui naudoti dantų siūlą.
  • Reguliariai apsilankyti pas odontologą.

     Higiena turi įtakos paauglio socialiniam gyvenimui. Gera higiena leidžia mums pozityviau bendrauti su kitais žmonėmis, turėti daug draugų. Gali būti nemalonu artimai bendrauti su žmogumi, turinčiu nemalonų kvapą iš burnos ar kūno kvapą. Tinkama higiena parodo, kad rūpinamės ir vertiname save. Be to, pagarbu kitiems, jei prisistatote tvarkingai.

Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė

Karolina Juškaitė