Š.m lapkričio 29 dieną Daukniūnų bendruomenėje lankėsi „Mitybos džiunglių” įkūrėja, gydomosios mitybos specialistė Ilona Kuodienė ir skaitė paskaitą „Imuniteto stiprinimas mitybos ir gyvenimo būdo pagalba“.

      Imuninė sistema – žmogaus ir kitų gyvūnų organų ir audinių sistema, apsauganti organizmą nuo kenksmingų mikroorganizmų, svetimų baltymų ir kitų genetiškai „svetimų” medžiagų. Aiškinant supaprastintai, imuninį atsaką sukelia specializuotos imuniteto ląstelės (makrofagai, limfocitai, plazminės ląstelės ir kt.). Šios ląstelės  cirkuliuoja kraujotakos sistemoje ir gali lengvai pasiekti bet kurią organizmo vietą. Jos gali palikti kraujotakos sistemą ir migruoti link tikslinės vietos tarpląsteliniu skysčiu. Pasiekusios tikslą – padeda atsikratyti užkrėstų, senų ar pakitusių organizmo ląstelių.

     Raktu į sveiką ir stiprią imuninę sistemą gali tapti kasdieniai įpročiai:

  • Subalansuota ir visavertė mityba. Kartu su maistu mūsų organizmas gauna reikalingų maistinių medžiagų, vitaminų ir mineralų, svarbių viso organizmo normaliam funkcionavimui ir geram imunitetui palaikyti. Kad šių medžiagų nepritrūktų, svarbu visavertė ir subalansuota mityba, kurioje užtikrinami reikalingas kiekis angliavandenių, baltymų ir riebalų, o kartu ir įvairiuose maisto produktuose esančių vitaminų bei mineralų. Į kasdienį mitybos racioną rekomenduojama įtraukti daugiau šviežių daržovių ir vaisių (ypač sezoninių), atsisakyti ar bent sumažinti vadinamųjų „tuščių“ kalorijų turinčių produktų – cukraus, rafinuotų miltų, kt., vengti „greito“ maisto, mėsą dažniau pakeisti žuvimi. Drauge svarbu atkreipti dėmesį ir į maisto ruošimą, rinktis natūralius, mažiau apdorotus produktus. Kasdien būtina išgerti pakankamą kiekį (apie 2 l) vandens.
  • Subalansuotas fizinis aktyvumas. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad subalansuotas fizinis aktyvumas, optimalus aerobinis krūvis padeda sumažinti riziką sirgti lėtinėmis ligomis, gerina bendrą savijautą ir žmogaus atsparumą. Žinoma, kad fizinis aktyvumas, ypač gryname ore, stimuliuoja organizmo gynybines jėgas, gerindamas nespecifinį imunitetą ir didindamas atsparumą nepalankiems išorės veiksniams. Taigi, mažėja tikimybė susirgti ir virusinėmis infekcijomis bei peršalimo ligomis.
  • Subalansuotas darbo ir poilsio režimas bei kokybiškas miegas. Moksliniai tyrimai rodo, kad, trūkstant miego, žmogaus organizme sumažėja šių medžiagų, tad jie blogiau susitvarko su stresu ir dažniau serga peršalimo, virusinėmis ar kitomis infekcinėmis ligomis. Kiek miego pakanka konkrečiam žmogui, priklauso nuo individualių organizmo poreikių, tačiau suaugusiam žmogui vis dėlto rekomenduojama miegoti 7–9 valandas per parą. Labai svarbu laikytis ir vadinamosios miego higienos, t. y. eiti miegoti tuo pačiu metu, geriausia iki 22–22.30 val., kai organizme prasideda miego hormono melatonino gamyba.
  • Buvimas gryname ore.
  • Tinkama higiena. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad ant mūsų rankų kaupiasi daugybė įvairių mikroorganizmų, kurie net ir XXI a. yra viena pagrindinių susirgimų įvairiomis užkrečiamosiomis infekcinėmis ligomis priežasčių. Ne veltui specialistai ragina dažnai ir reguliariai plauti rankas, kad nuo jų paviršiaus būtų pašalinti įvairūs mikrobai ir virusai. Drauge svarbu nepamiršti ir tinkamai valyti įvairius paviršius, ruošti maistą, ypač žalią mėsą, plauti vaisius ir daržoves.

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

Dovilė Švabinskienė

Naudota informacija:

  1. https://www.kildosklinika.lt/lt/kildos-klinika/straipsniai/apie-alergijas/kas-yra-imunitetas
  2. https://www.medcentras.lt/straipsniai/sveika-gyvensena-mityba-2/5-kasdieniai-iprociai-kurie-pades-stiprinti-imuniteta/