Paauglystės virsmas. Atradimai ir pavojai, džiaugsmai ir klaidos

    Lytinis švietimas – mokymas apie lytiškumą ir santykius, suteikiantis mokslu grįstos ir objektyvios informacijos bei įgūdžių, padedančių suvokti savo lytiškumą, skatina prisiimti atsakomybę už savo bei kitų reprodukcinę sveikatą ir gerovę. Lytiškumo ugdymas yra  plati disciplina, ji daugiau orientuota į vertybes, asmenybės ugdymą, rizikingo elgesio vengimą, o lytinis švietimas labiau orientuotas į rizikingos elgsenos pasekmių mažinimą. Daugelyje pasaulio šalių ypač skaudi socialinė problema yra paauglių nėštumas. Situacija Lietuvoje šiuo klausimu, kaip ir visoje Europoje, gerėja. Ji siejama su ekonomine pažanga, todėl mažėja pastojančių merginų, kurios yra iš socialinės atskirties grupių. Nors ir Lietuvoje stengiamasi, kad paaugliai būtų supažindinti su lytiniu ugdymu, nėštumo nutraukimo statistika rodo, jog to ne visuomet pakanka. Pastaruoju metu opi problema tapo apnuogintų kūno dalių nuotraukų siuntinėjimas žinutėmis tarp paauglių bei iš to kylantys užgauliojimai, patyčios joms plačiai paplitus. Be to, vaikai  kartais būna verbuojami socialiniuose tinkluose suaugusiųjų, kurie neretai apsimeta bendraamžiais, kurie siekia, jog jie apsinuogintų prieš kameras.

   Paauglystė – vienas sudėtingiausių, prieštaringiausių, tačiau ir įdomiausių amžiaus tarpsnių. Tai – savęs ieškojimo metas, kai vaikas atsiskiria nuo tėvų ir tampa savarankiška asmenybe. Paauglystėje, kai taip norisi kuo greičiau pažinti pasaulį ir tapti suaugusiu, kyla noras išbandyti daugybę dalykų. Labai svarbu, kad paauglys jaustų tėvų palaikymą, žinotų, kad ištikus bėdai tėvai nenusisuks, palaikys. Svarbiausia yra šviesti paauglius apie galimas pasekmes – nėštumą, lytines ligas, taip pat kalbėti apie savęs bei antrosios pusės vertinimą.

   Balandžio 17 dieną pas Smilgių gimnazijos 8-9 klasių moksleivius lankėsi „Krizinio nėštumo“ centro lektoriai Lilijana Marcinkevičiūtė ir Edvinas Dauknys, kurie kalbėjo apie atsakingą ir pagarbų jaunimo požiūrį į tarpusavio bei lytinius santykius, šeimos kūrimą, grįstą tarpusavio pagarba ir atsakomybėmis, atsakingą požiūrį į tėvystę/motinystę bei apie besąlygišką žmogaus gyvybės vertę nuo jo pradėjimo iki natūralios mirties, žmogaus vystymąsi iki gimimo ir aborto pasekmes.

    Paskaitos tikslas – ugdyti atsakingą ir pagarbų jaunimo požiūrį į lytiškumą, susiejant lytiškumą su atsakingais meilės santykiais; supažindinti jį su tam tikromis rizikingo lytinio elgesio pasekmėmis: neplanuotu nėštumu bei aborto pasekmėmis, pornografijos žala. Kadangi lektoriai buvo skirtingų lyčių, jie išsakė savo požiūrius tiek iš vyro, tiek iš moters pozicijos apie paauglystėje vykstančius brandos pokyčius tiek fiziologiniu, tiek emociniu lygmeniu, diskutavo su jaunimu apie bręstančio lytiškumo tikslą, susiejant lytiškumą su pasiruošimu atsakingos meilės santykiui. Buvo aptariamos galimos rizikingo lytinio elgesio pasekmės: neplanuotas nėštumas, nėštumo nutraukimas, pornografijos įtaka besivystančiam žmogui. Lektoriai rėmėsi pasakojimai su pavyzdžiais iš gyvenimo ar asmeniniais  liudijimais, buvo panaudota ir audiovizualinė medžiaga (filmai, liudijimai), vyko diskusijos mokinių grupėje. Paskaitos pabaigoje moksleiviai buvo supažindinti kaip atrodo vaisius tam tikru jo vystymosi laikotarpiu, mokiniai turėjo galimybę paliesti tikro dydžio vaisiaus vystymosi silikoninius modeliukus.

   Labai svarbu ugdyti jaunimo supratimą apie ruošimąsi kurti šeimą, pagarbos pradėtai gyvybei ir vienas kitam svarbą.

Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė

Valentina Kaušakienė