Skendimai – didžiulė, tačiau išvengiama problema, kasmet nusinešanti daugiau kaip 400 tūkst. žmonių gyvybių visame pasaulyje. Skendimai yra viena iš pagrindinių vaikų iki 5 metų amžiaus mirties priežasčių ir antroji pagal dažnumą vaikų iki 14 metų amžiaus netyčinių traumų nulemtos mirties priežasčių pasaulyje. Lietuva net keturis kartus viršija Europos Sąjungos vidurkį pagal skendimų statistiką. Tik labai nedidelė dalis lietuvių lanko profesionalias plaukimo pamokas – dauguma jų plaukti išmoksta patys ar su tėvų pagalba. Nors plaukimo specialistai sako, kad savarankiškas mokymasis yra sveikintinas, stebėdami skendimų problemos mastą šalyje matome poreikį moksleiviams įgyti plaukimo įgūdžių pradžiamokslį iš mokymo patirtį turinčių profesionalų.
Be to plaukimas yra vienas iš aktyvių judėjimo būdų, kuris padeda stiprinti stuburo raumenis, gerina plaučių būklę, didina jėgą bei ištvermę, stimuliuoja širdies ir kraujagyslių sistemos darbą, stiprina ne vien fizinę bet ir psichinę sveikatą. Mokslinių tyrimų metu nustatyta, kad žmonės, kurie reguliariai plaukioja, yra geresnės nuotaikos. Taigi, plaukimas ir vandens treniruotės gali būti psichologiškai naudingos. Be to vaikai neretai elgiasi nerūpestingai, nežino elgesio taisyklių prie vandens, vandenyje, nesugeba įvertinti pavojaus, nemoka plaukti. Jau ankstyvoje vaikystėje pradėjus diegti atsargaus ir atsakingo elgesio vandenyje svarbą ir išmokti plaukti, ateityje galima išvengti daugybės skaudžių netekčių. Be to, šis fizinio aktyvumo būdas, padeda išlaikyti sveiką laikyseną.
Jau aštuntus metus Krekenavos Mykolo Antanaičio gimnazijos 2-4 klasės mokiniai dalyvauja projekte „Mokausi plaukti“. Šio projekto tikslas padėti vaikams lavinti ir formuoti taisyklingą laikyseną, suteikti galimybę išmokti plaukti, saugiai elgtis vandenyje ir prie atvirų vandens telkinių. Sporto klubo „Sveikas vanduo“ instruktorė Jūratė, šiemetinius antrokus mokė taisyklingo kvėpavimo, išsilaikyti vandens paviršiuje, plaukimo judesių gulint ant pilvo ir nugaros, saugaus elgesio taisyklių vandenyje. Prieš vasaros atostogas mokiniai su sveikatos specialiste aptarė pagrindines saugos taisykles prie atvirų vandens telkinių, sužinojo, kokią pagalbą galima suteikti skęstančiajam. Paskutinėse projekto pamokose jau matėme daug vaikų, gebančių taisyklingai atlikti šuolius į vandenį, nuplaukti 25 ir 50 metrų skirtingais plaukimo būdais. Kiekvienas mokinys stengėsi parodyti ko išmoko projekto metu. Jų džiaugsmas ir juokas parodo, kad vandenyje jie jaučiasi saugūs, moka taisyklingai kvėpuoti, yra fiziškai stipresni ir aktyvesni. Pasak mokinių, tai pačios smagiausios ir kitokios kūno kultūros pamokos, kurių su nekantrumu laukia kiekvienais metais. Projekto dalyviai dalyvavo mankštos užsiėmimuose, kur išmoko laikyseną lavinančių pratimų. Juos rekomenduota atlikti kasdien. Projekto dalyviams įteiktos padėkos.
Tikimės, kad ir ateityje šiose pamokose gautos žinios ir įgūdžiai vaikams padės priimti teisingus sprendimus poilsiaujant prie atvirų vandens telkinių ar renkantis aktyvaus laisvalaikio formas. Galbūt pamokų metu parodytus tvirtus gebėjimus ir potencialą jie sėkmingai atskleis tolesnėse plaukimo treniruotėse, o pačius atkakliausius išvysime startuojančius pirmose savo varžybose.
Sveikatos stiprinimo projektas „Mokausi plaukti“ pagal galimybes planuojamas tęsti ir kitais metais, nes kuo daugiau vaikų mokės plaukti, tuo mažiau turėsime skaudžių netekčių.
Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė
Aušra Džiugelytė