Psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencija Krekenavos Mykolo Antanaičio gimnazijoje

     Psichoaktyviosioms medžiagoms priskiriamos tokios medžiagos, kurios veikia žmogaus psichiką ir sukelia sveikatos bei elgesio sutrikimus. Tai ne tik narkotinės ir psichotropinės medžiagos, bet ir kitos medžiagos su kurių vartojimu tiesiogiai ar netiesiogiai susiduriame kasdieniame gyvenime: alkoholis, nikotinas, buityje naudojamos cheminės medžiagos, kai kurie receptiniai nerimą ar skausmą malšinantys vaistai ir kt. Psichoaktyviosios medžiagos yra ypač pavojingos jauniems žmonėms, nes neigiamai veikia jų raidą, psichologinę, socialinę, fizinę ir ekonominę jų gerovę. Nors jaunimo eksperimentavimas su narkotikais nėra retas reiškinys, bet tik nedidelė dalis tampa priklausomi nuo jų dar jaunystėje. Labiausiai pažeidžiami yra socialinės rizikos grupės jaunuoliai ir tie, kurių šeimos nariai ir bendraamžiai vartoja narkotikus, jiems gresia didesnė rizika tapti priklausomiems. Jauni asmenys, kuriems išsivysto priklausomybė nuo narkotikų, dažniau patiria nerimo ir depresijos sutrikimus, psichozę, galvoja apie savižudybę ar bando nusižudyti, nebaigia mokyklos bei sunkiau randa darbą. 2021 m. vykdyto tyrimo „Psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo paplitimas bendrojoje populiacijoje“ duomenimis matyti, kad per paskutinius metus, bent kartą gyvenime rūkė 58 proc., alkoholį  vartojo 52,2 proc., kokius nors narkotikus vartojo 23,4 proc. jaunų asmenų. Be to jaunimas ne visada žino kokias psichoaktyviąsias medžiagas patys išbando, dėl to negali žinoti ir jų keliamo pavojaus, neigiamų pasekmių. Psichotropinių medžiagų vartojimas ir prieinamumas moksleivių gretose vis dar išlieka didelis. 2019 m. atlikto alkoholio ir kitų narkotikų vartojimo Europos mokyklose tyrimo (ESPAD) rezultatais, kuriame dalyvavo beveik 25 tūkst. 15-16 metų moksleivių rodo, kad 19 proc. apklaustų mokinių bent 1–2 kartus yra bandę kokių nors narkotikų, iš jų 21 proc. vaikinų ir 18 proc. merginų. Populiariausias narkotikas išlieka – kanapės, kiti vartojami – LSD, haliucinogenai, ekstazi, kokainas, o 4 proc. mokinių patenka į aukštos rizikos vartotojų kategoriją. Jaunimo tarpe labiausiai paplitę sintetiniai kanabinoidai ir katinonai. Padėti suprasti psichoaktyvių medžiagų vartojimo žalą sveikatai, socialiniam gyvenimui, ekonomikai sumažinti jų vartojimo paplitimą, paskatinti nevartoti ar atsisakyti šių medžiagų vartojimo gali padėti įvairios prevencijos priemonės.

  Kovo 4 dieną Krekenavos Mykolo Antanaičio gimnazijos mokiniams suorganizuoti užsiėmimai psichotropinių medžiagų ir alkoholio vartojimo prevencijos tema. Devintos klasės mokiniai mokėsi iš kino ir žiūrėjo meninį filmą „Traukinių žymėjimas“. Filmas pasakoja apie jaunuolį Marką, kuris kaip ir daugelis jo vadinamų „draugų“ priklausomas nuo heroino ir mėgaujasi narkotikų sukeliamu nebūties jausmu. Šio pomėgio finansavimas neretai įvelia Marką į jaudinančias ir netgi pavojingas situacijas. Visą savo laiką Markas su „draugais“ dažnai leidžia laiką su Begbiu, kuris dar žinomas kaip psichopatas ant ribos ir dažnai įsivelia į konfliktines situacijas, bjaurisi narkomanais, nors pats nejaučia saiko alkoholiui. Po daugybės nuotykių ir susidūrimų su teisėsauga, Rentonas nusprendžia mesti heroiną, išsikrausto į Londoną susiranda darbą, butą ir beveik atranda sielos ramybę, tačiau jo vadinami draugai atvykta į svečius ir pagrindinis veikėjas vėl įsivelia į narkotikų ir nusikaltimų liūną. Pažiūrėję filmą su mokiniais diskutavome apie psichoaktyvių medžiagų poveikį, kokius fizinius pojūčius jaučia žmonės būdami abstinencijoje, kaip kinta socialinis gyvenimas ir kaip sunku išbristi iš narkotikų liūno.

    Septintokams, Panevėžio rajono visuomenės sveikatos biuras suorganizavo  paskaitą „Psichotropinių medžiagų ir alkoholio vartojimo prevencija“, kurią vedė charizmatiška lektorė, etikos mokytoja Gintarė Raziulevičiūtė. Ji su mokiniais aptarė kelią nuo pabandymo iki priklausomybės, kokį poveikį turi psichiką veikiančios medžiagos sveikatai, žalingų įpročių pasekmės tolimesniems gyvenimo pasirinkimams. Narkotines medžiagas vartojantys jaunuoliai daro žalą ne tik savo šeimai ir giminei, bet ir visuomenei, todėl yra labai svarbu mokiniams suteikti pakankamai informacijos apie kvaišalų vartojimo grėsmes ir pasekmes.

Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė

Aušra Džiugelytė