„Noriu telefono!“ – tai vis dažniau išgirstama frazė iš vaikų lūpų. Kaip bebūtų gaila, bet technologijos dažnai atima iš mūsų vaikų tikro žaidimo džiaugsmą, o žaidimas yra tiesiog būtinas sveikam vaiko vystymuisi. Įsitraukę į technologijų pasaulį vaikai vis rečiau sugalvoja, ką galima būtų pažaisti, slopsta jų vaizduotė, prigimtinis kūrybingumas. Laisvas žaidimas vaikų psichikai – toks pat svarbus kaip oras, miegas ir maistas! Vaikas atranda, kas jį džiugina, o kas nelabai, siekiant geriau suprasti save reikalinga įvairovė, tyrinėjimas, patirtys, galimybė pačiam priimti sprendimus, nebijoti padaryti kitaip. Šiuolaikinis pasaulis kupinas streso, nerimo ir įtampos, su kuriais susiduria daugelis darželinio amžiaus vaikų. Tai natūralūs jausmai, galintys paveikti psichinę sveikatą. Psichikos sveikata – tai ne vien psichikos sutrikimų nebuvimas, bet ir bendra emocinė, psichologinė ir socialinė gerovė. Ji leidžia aiškiai mąstyti, jausti emocijas, kurti santykius ir sėkmingai susidoroti su gyvenimo iššūkiais. Psichologinė gerovė apima gebėjimą aiškiai mąstyti, priimti sprendimus, spręsti problemas ir mokytis. Tai taip pat apima savęs supratimą, savo stiprybių ir silpnų pusių žinojimą bei gebėjimą kurti teigiamus santykius su kitais. Ankstyvoji vaikystės patirtis, streso valdymo gebėjimai taip pat daro didelę įtaką psichinei sveikatai. Neigiamos gyvenimo patirtys, gali padidinti psichinės sveikatos problemų riziką, o stiprūs streso valdymo gebėjimai gali padėti darželinukams lengviau susidoroti su sunkumais.
Kovo 18 dieną pas Smilgių ikimokyklinio skyriaus „Pelėdžiukų“ ir „Bitučių“ grupės vaikus lankėsi vaikų kūrybiškumo studijos „Kuria vaikai“ lektorė Justina Žiogaitė – Butkienė, kuri vedė užsiėmimą, psichinei sveikatai stiprinti „Baisiai užsiėmusios dinozaurės edukacija.“ Šios edukacijos metu vaikai atsipalaidavo, tapo drąsesniais, drąsiau klausinėjo ir reiškė savo nuomonę, priimtinais būdais pažino ir išreiškė save. Užsiėmimo metu buvo lavinama smulkioji motorika, o ją būtina lavinti tam, kad lavėtų kalbos raida, kad vaikas būtų savarankiškesnis, nusiramintų, pirštukai geriau dirbtų. Tad pas darželinukus buvo atvykusi baisiai užsiėmusi dinozaurė, kuri pradžioje papasakojo savo istoriją, o vėliau pakvietė pasinerti į istorijos pratęsimą – patyriminį užsiėmimą. Vaikai mokėsi atsipalaidavimo technikos, empatijos ir dėmesingumo, eksperimentuodami. Jie iš ledinio kiaušinio turėjo išlaisvinti dinozauriuką, pasitelkdami tam tikras priemones tokias kaip vandenį ir druską. Beje, visiems dovanų atiteko mažas dinozauriukas, kurį jie išlaisvino. Dinozauriukui vaikai turėjo sugalvoti vardą. Po to lektorė pakvietė į dinozaurų šalį, kur vaikų atsipalaidavimui, kūrybai ir džiaugsmui nebuvo galo. Jie maitino dinozaurus, augino augalus, pilstė į kolbas linų sėmenų sėklas ir t.t. Visa tai lavino jų pojūčius, smulkiąją motoriką, vaikai patyrė atradimo džiaugsmą, sužinojo būdus kaip galima pailsėti kuriant, susipažino su kūryba, o žaisdami išmoko nusiraminti, atsipalaiduoti ir mėgautis procesu. Edukacija visiems labai patiko, vaikams nebuvo net kada patriukšmauti, jie visi nuoširdžiai dirbo ir buvo sužavėti kūrybiniu procesu. Svarbu atsižvelgti į visus šiuos ypatumus, siekiant sukurti sveikesnę emocinę aplinką. Psichinė sveikata yra neatskiriama bendros gerovės dalis. Ji leidžia aiškiai mąstyti, jausti emocijas, kurti santykius ir susidoroti su gyvenimo iššūkiais. Rūpinantis ja, įmanoma pagerinti gyvenimo kokybę ir kurti sveikesnę bei laimingesnę aplinką.
Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė Valentina Kaušakienė