Paskutiniu metu vaikų elgesys ir jų elgesio priežastys yra viena iš svarbiausių ir dažniausiai diskutuojamų temų. Augant technologijų įtakai, vaikai kasdien susiduria su įvairiais vaizdiniais tiek ugdančiais, tiek gąsdinančiais arba smurtiniais. Televizija, filmai, žaidimai, socialiniai tinklai ir gali atrodyti, kad neigiamas turinys nepasiekia mažųjų akių ir ausų, tačiau realybė yra visai kitokia. Štai populiarusis serialas “Squid Game” (liet. Kalmaro žaidimas) tapo pasauline sensacija, tačiau šiame psichologiškai intensyviame ir smurtiniame seriale yra daugybė elementų, kurie gali turėti neigiamą poveikį vaikams, todėl filmo amžiaus cenzas yra nuo 16 metų ir vyresniems.
Smurtiniai vaizdiniai gali labai smarkiai paveikti vaikų formavimąsi, pavyzdžiui išsivysto klaidingas suvokimas į pasaulį, gyvybę, ką jau bekalbėti apie emocinius, socialinius bei psichologinius sutrikimus, agresyvūs elgesio pakitimai, padidintos baimės, nerimas ir pan.
Tėvams svarbu suprasti, kodėl reikia stebėti, ką jų vaikai žiūri laisvalaikiu, ir kokias pasekmes tai gali sukelti.
Smurtas ir psichologinė įtampa
Pagrindinė “Squid Game” problema – nuolatinis smurtas ir žmonių žudymas, kurie yra pateikiami kaip pramoga. Vaikai, kuriems prieinamas šis serialas arba jo iškarpos „Youtube“ platformoje, gali pradėti priimti smurtą kaip normalų elgesį ir nesuprasti, kad realiame gyvenime tokie veiksmai turi skaudžių pasekmių. Serialo scenos, kurioje žmonės kovoja dėl gyvybės, gali sukelti baimę, nerimą ir net traumų atsiradimą.
Socialiniai ir psichologiniai poveikiai
Dėl “Squid Game” poveikio vaikų psichika ir socialiniai įgūdžiai gali pasireikšti įvairiopai, nes jie gali pradėti demonstruoti agresyvų elgesį su bendraamžiais. Yra tokia praktika kai vaikai bando atkartoti kai kurias serialo scenas realybėje. Be to, vaikai, kurie per daug įninka į žaidimus, gali pasijusti prislėgti, apatiški arba net pradėti spręsti problemas smurtu.
Ką tėvai gali padaryti?
- Stebėti ką vaikai veikia socialinėje erdvėje. Kokius žaidimus žaidžia, koks žaidimo tikslas ir pan. Domėtis internete vyraujančiomis tendencijomis pavyzdžiui muzika, vaizdo klipai, apsirengimo stilius, staigiai išpopuliarėjusiais žaislais.
- Kalbėtis apie gerą ugdantį ir neigiamą turinį. Kartu diskutuoti koks turinys vaikui teikia malonumą, kelia geras emocijas, o koks slegia ir neigiamai paveikia.
- Nustatyti ribas. Aiškiai apibrėžti kas vaikui galima ir kas ne.
Tėvai, būkite atsargūs ir aktyviai stebėkite, koks turinys Jūsų vaikams prieinamas ir ką jie mėgsta žiūrėti.
Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė
Simona Šukė