Šiuolaikiniame pasaulyje vis dažniau kalbame apie vaikų emocinę sveikatą ir jos svarbą kasdieniame gyvenime, ugdyme bei tarpusavio santykiuose. Siekdami stiprinti vaikų emocinį sąmoningumą ir suteikti jiems veiksmingų įrankių emocijų pažinimui ir valdymui, Velžio gimnazijos visuomenės sveikatos priežiūros specialistė Daiva Banėnienė įgyvendino prasmingą projektą „Susidraugaukime su savo emocijomis, pasitelkiant pojūčius ir terapijas“. Projekte dalyvavo 14 Velžio gimnazijos antros klasės mokinių, turinčių nesunkių sensorinės integracijos sunkumų.
Šis projektas kvietė vaikus į keturių dalių kelionę, kurios metu per edukacinius užsiėmimus, terapijas ir patyriminius potyrius jie tyrinėjo emocijų pasaulį, įgijo praktinių žinių bei kūrė artimesnį ryšį su savimi ir aplinka. Projektas išsiskyrė tuo, kad emocijų pažinimas vyko ne tik per žodžius, bet ir per pojūčius, spalvas, kūrybą bei gamtą.
Paskaita – diskusija „Emocijų ABC“ – pažintis su emociniu pasauliu.
Projekto pradžioje vaikai dalyvavo paskaitoje – diskusijoje „Emocijų ABC“ su Panevėžio rajono savivaldybės Visuomenės sveikatos biuro psichologe Berta Radvilaite. Jos metu sužinojo, kas yra emocijos, kaip jos gimsta, kodėl jas svarbu atpažinti ir išreikšti. Diskusijoje buvo skatinamas atviras bendravimas, dalijimasis asmeninėmis patirtimis, išgyvenimais, įvardijant tiek malonius, tiek sudėtingus jausmus. Vaikai suprato, kad visi jausmai yra normalūs ir reikalingi – svarbu mokėti juos suprasti, įvardyti bei tinkamai su jais elgtis. Praktinės užduotys padėjo sustiprinti gebėjimą atpažinti emocijas ne tik savyje, bet ir kituose – tai svarbus žingsnis link emocinio intelekto ugdymo, empatijos, draugiškumo ir bendrystės kūrimo.
Maisto spalvų terapija – kai emocijos slepiasi lėkštėje.
Antroji projekto dalis – praktinis-edukacinis užsiėmimas su mitybos specialiste Ilona Kuodiene „Maisto spalvų terapija“ – sulaukė ypatingo vaikų susidomėjimo. Užsiėmimo metu vaikai ne tik kalbėjo apie sveiką mitybą, bet ir atrado ryšį tarp maisto spalvų bei nuotaikos. Pasirodo, maistas ne tik maitina kūną, bet ir daro poveikį mūsų emocijoms!
Vaikai diskutavo, kaip ryškūs, natūralūs maisto produktai – oranžinės morkos, raudonas arbūzas, žalios vynuogės, mėlynos uogos – gali ne tik sustiprinti sveikatą, bet ir pakelti nuotaiką, sumažinti nerimą, suteikti energijos. Buvo rodomas ir iliustratyvus pavyzdys – pasaka „Oliverio daržovės“ apie tai kaip vienas vaikas visą savaitę laikėsi sveikos mitybos principų, valgė spalvingą, visavertį maistą, o paskutinę savaitės dieną suvalgė „fry“ bulvyčių porciją. Šis pavyzdys padėjo vaikams suprasti, kad sveika mityba nėra draudimų sąrašas, o subalansuotas pasirinkimas, leidžiantis ir pasimėgauti, jei tai daroma sąmoningai ir saikingai.
Vaikai ragavo skirtingų spalvų vaisius ir daržoves, aiškinosi, kokia spalva kokią nuotaiką gali paskatinti ar sušvelninti. Jie kūrė „spalvų lėkštes“, lavino skonio receptorius ir vaizduotę. Edukacijos metu vaikai mokėsi priimti maistą kaip bendravimo, savęs pažinimo ir geros emocinės savijautos priemonę.
Spalvų terapija su dailės terapeute – emocijų išraiška per kūrybą.
Trečioji projekto dalis kvietė vaikus patirti, kokią stiprią galią emocijoms turi spalvos. Emocijų valdymo užsiėmimas su dailės terapeute Vaidą Virbalaite leido kiekvienam dalyviui pasinerti į spalvų pasaulį ir atverti savo vidinį emocinį peizažą. Kūrybinio proceso metu vaikai ne tik piešė ir spalvino, bet ir mokėsi sąmoningai rinktis spalvas, pagal tai, kaip jaučiasi arba kaip nori jaustis. Piešiniai tapo tiltu tarp vidinio pasaulio ir išorinio bendravimo. Užsiėmimo metu vaikai kūrė spalvingą aštuonkojį – simbolinį emocijų gyventoją, kurio kiekviena kojelė buvo klijuojama skirtingu spalvotu popieriumi. Kiekvienas atspindėjo vis kitą jausmą: džiaugsmą, pyktį, liūdesį, baimę, nuostabą ir kt. Jie rinkosi spalvas pagal tai, kaip tą emociją jaučia, patiria ar įsivaizduoja. Vieni kojeles spalvino ryškiomis, šiltomis spalvomis, kiti – tamsesnėmis, gilesnėmis tonacijomis. Ši terapinė veikla padėjo atsipalaiduoti, sumažinti įtampą, lavino saviraišką bei pasitikėjimą savimi.
Žygis „12-ka gamtos pojūčių“ – emocijų pažinimas per gamtą.
Paskutinė projekto veikla – patyriminis žygis su gidu Arvydu Svirka Krekenavos regioniniame parke „12-ka gamtos pojūčių“ – kvietė vaikus išbandyti emocijų pažinimą gamtos apsuptyje. Žygio metu vaikai išbandė vėjo stiprumą sūpuoklėse, pajuto medžio energiją medinėje lovoje, basomis pažingsniavo skirtingos tekstūros paviršiais, pagrojo muzikuokliu, nuo pontoninio liepto įmerkė rankas į vandenį ir patikrino, ar lengva siūbuojant lieptui išlaikyti pusiausvyrą, paklausė gamtos garsų klausyklėje, palaipiojo laipine, įkvėpė augalų aromato.
Sąmoningai aktyvavo visus pojūčius – klausėsi paukščių giesmių, uodė miško kvapus, lietė įvairius paviršius, stebėjo gamtos spalvas ir formas. Kiekviena stotelė žygio metu skatino sustoti, pabūti „čia ir dabar“, įsiklausyti į save ir aplinką. Gamtos terapija ne tik ramino, bet ir padėjo atverti jausmus, mažinti stresą, stiprinti vidinį stabilumą bei gebėjimą išgyventi emocijas be vertinimo. O skonio receptorius vaikai pamalonino arbata iš Krekenavos regioniniame parke surinktų vaistažolių.
Po turiningo pasivaikščiojimo vaikai pasistiprino užkandžiais, – tai tapo jaukiu bendrystės momentu ir skania atsipalaidavimo pauze gamtoje.
Padėka vaikams – už drąsą pažinti save.
Kiekvienas projekto dalyvis buvo apdovanotas padėkos raštu už dalyvavimą ir drąsą pažinti savo emocijas, o taip pat gavo simbolinę dovanėlę – prisiminimą, kuris primins apie įgytą patirtį ir tai, kad jų emocinis pasaulis yra vertingas, svarbus ir nuolat augantis.
Dėkojame visiems, kurie prisidėjo prie šio projekto!
Projekto metu vaikai ne tik išmoko svarbių emocijų pažinimo ir valdymo įgūdžių, bet ir patyrė daug teigiamų emocijų, bendrystę, smalsumą ir kūrybinį džiaugsmą. Tokie projektai stiprina vaikų psichologinį atsparumą, padeda jiems geriau pažinti save ir skatina kurti sveikus santykius su kitais. Nuoširdžiai dėkojame už įdomias paskaitas – edukacijas Panevėžio rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro psichologei Bertai, terapeutėms Ilonai ir Vaidai, gidui Arvydu, projekto partneriui Velžio gimnazijos administracijai už suteiktas galimybes naudotis patalpomis, suteiktą transportą. Velžio gimnazijos spec. pedagogei Ramunei Suslovičienei, 2 klasių padėjėjoms Gražinai Trakimienei, Ingai Dilienei, Zitai Karazijaitei ir, žinoma, vaikams, kurie aktyviai ir nuoširdžiai dalyvavo kiekviename žingsnyje. Tegul emocijų pažinimo kelias tęsiasi – su spalvomis, pojūčiais, gamta ir atvira širdimi!
Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė
Daiva Banėnienė