Visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos projektas „AŠ galiu pasakyti NE”

Psichoaktyvių medžiagų vartojimas paauglystėje – tai aktuali ir opi visuomenės sveikatos problema, turinti ilgalaikių pasekmių jaunuolių fizinei, psichologinei ir socialinei raidai. Paauglystė – jautrus gyvenimo etapas, kuriam būdingas tapatybės ieškojimas, emociniai svyravimai, noras pritapti prie bendraamžių ir išbandyti ribas. Šie veiksniai neretai padidina riziką eksperimentuoti su psichoaktyviosiomis medžiagomis. Psichoaktyviosios medžiagos, tai cheminės medžiagos, veikiančios centrinę nervų sistemą ir keičiančios žmogaus sąmonę, nuotaiką, mąstymą, elgesį. Prie jų priskiriamos: alkoholis, tabakas (nikotinas), kanapės, stimuliantai (pvz., amfetaminas, kokainas), raminamieji, migdomieji vaistai, haliucinogenai (pvz., LSD).

Siekdami padėti ugdyti paauglių kritinį mąstymą, kelti jų savivertę, skatinti paauglių psichologinio ir emocinio atsparumo didėjimą bei didinti psichoaktyvių medžiagų daromos žalos organizmui suvokimą ir motyvuoti jų atsisakyti ar nepradėti, Panevėžio rajono savivaldybės visuomenės sveikatos priežiūros specialistė Gabrielė Vainauskienė, dirbanti Velžio gimnazijoje, įgyvendino visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos projektą „AŠ galiu pasakyti NE”, kuriam finansavimą skyrė Panevėžio rajono savivaldybė.

Projekto tikslas – formuoti neigiamas nuostatas, didinti savivertę ir gebėjimą atsisakyti psichoaktyvių medžiagų vartojimo. Projekte dalyvavo Velžio gimnazijos 7-os klasės mokiniai. Užsiėmimai buvo skirta paaugliams nuo 13 metų. Tokie paaugliai dažnai yra linkę eksperimentuoti psichoaktyviomis medžiagomis, ypač dėl poreikio pritapti, esant žemesnei savivertei, turint mažesnę motyvaciją mokytis. Visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos projekto „AŠ galiu pasakyti NE” veiklos vyko Velžio gimnazijoje tris dienas.

Lektorius Artiomas Šabajevas vedė psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencinę paskaitą „Kai tau bus sunku, tau teks pasakyti “Ne””. Jos metu dalyviams buvo pristatytos psichoaktyvių medžiagų vartojimo priežastys, kodėl paaugliai pradeda vartoti psichoaktyviąsias medžiagas (socialinė aplinka, smalsumas, psichologinės problemos, šeimos modelis, prieinamumas ir reklama) bei kokios būna pasekmės pradėjus vartoti psichoaktyviąsias medžiagas (fizinės, psichologinės bei socialinės). Žinių įtvirtinimui lektorius užsiėmimo pabaigoje dalyviams pasiūlė sužaisti kahoot žaidimą, o geriausiai pasirodžiusiems gavo dovanėles. Išsigrynino pagrindinė prevencinės paskaitos frazė: priklausomybės priežastis – pabėgti nuo neigiamų emocijų!

Antroji dieninės stovyklos lektorė – neuroedukatorė Kristina Bobrevičiūtė, vedė edukacinį užsiėmimų ciklą savimonės – savitvardos – savivertės stiprinimui „Nepatogiosemocijos – mano vidinis kompasas”. Neuroedukatorė akcentavo, kad neuroedukacija ir psichoaktyviosios medžiagos – tai dvi temos, kurios susikerta ten, kur mokslas apie smegenis susitinka su švietimu ir psichotropinių medžiagų poveikiu žmogaus elgesiui, mokymuisi bei sveikatai. Psichoaktyviosios medžiagos – tai cheminės medžiagos, veikiančios centrinę nervų sistemą ir galinčios pakeisti suvokimą, nuotaiką, sąmonę ar elgesį.

Trečioji užsiėmimų  diena vyko aktyviai ir dalyviai turėjo galimybę išvykti ir aktyviai sudalyvauti veikloje – „Aktyvus laisvalaikis be kvaišalų – „Boulingas”“.

Projekto metu mokiniai ugdė kritinį mąstymą, mokėsi susidoroti su iššūkiais, stresu, nesėkmėmis, išlaikyti vidinę pusiausvyrą, valdyti emocijas stresinėse situacijose. Suprato, kad psichoaktyvių medžiagų (PAM) daroma žala yra neigiama mūsų organizmui ir opi sveikatos problema, turinti ilgalaikių pasekmių fizinei, psichologinei ir socialinei raidai. Nuoširdžiai dėkoju už įdomias paskaitas lektoriui Artiomui Šabajevui bei neuroedukatorei Kristinai Bobrevičiūtei bei  Rožyno boulingui už galimybę aktyviai leisti laiką, projekto partneriui Velžio gimnazijos administracijai už suteiktas galimybes naudotis patalpomis, suteiktą transportą, 7 klasės auklėtojai Giedrei Maželienei už pagalbą organizuojant ir palaikymą ir, žinoma, mokiniams, kurie aktyviai ir nuoširdžiai dalyvavo kiekviename užsiėmime.

Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė

Gabrielė Vainauskienė